Adriana Lender, generaldirektör på Försäkringskassan, är själv osäker på hur de nya sjukreglerna ska tolkas.
Adriana Lender, generaldirektör på Försäkringskassan, är själv osäker på hur de nya sjukreglerna ska tolkas.

Ny lag inte självklar för Försäkringskassan

Publicerad
Inte ens Försäkringskassans generaldirektör är klar över hur de nya reglerna för sjukförsäkringen ska tolkas.
Nu efterlyser hon en aktiv debatt.
"Vilka ska betraktas som så 'allvarligt' sjuka att de har rätt till sjukpenning utan tidsgräns?", skriver Adriana Lender på DN Debatt.
Sedan nyår gäller nya regler för sjukförsäkringen. Försäkringskassan anser att det behövs en mer aktiv debatt om hur lagen ska tolkas och tillämpas.
"När ska det betraktas som 'oskäligt' att pröva någons förmåga mot den reguljära arbetsmarknaden och vilka ska betraktas som så 'allvarligt' sjuka att de har rätt till sjukpenning utan tidsgräns?" skriver Adriana Lender på DN Debatt.

Måste finnas "synnerliga skäl"

I dag har en person normalt sett inte rätt till sjukpenning i mer än 2,5 år. För att få fortsatt ersättning har det tidigare krävts att det ska finnas "synnerliga skäl", och i förarbetena till lagtexten talas om "mycket allvarlig sjukdom". Men från nyår har fler personer med cancer och liknande sjukdomar rätt till fortsatt sjukpenning – även om sjukdomen inte kan betraktas som mycket allvarlig. Begreppet "synnerliga skäl" har ersatts med "allvarlig sjukdom" i lagtexten.
"Frågan är dock om det tidigare kriteriet att sjukdomen ska ha en allvarlig påverkan på allmäntillståndet fortfarande ska gälla. I klartext har det handlat om att sjukdomen inte bara i sig ska vara allvarlig utan att den person som är drabbad också ska vara mycket sjuk. Vår tolkning är att det inte längre ska gälla", skriver Adriana Lender.

Vad är oskäligt?

En annan tolkningsfråga är huruvida den sjukes arbetsförmåga ska prövas mot den reguljära arbetsmarknaden. Tidigare har den prövats efter sex månader – om den sjuke inte har bedömts kunna gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare inom sex månader. Nu har riksdagen bestämt att prövningen heller inte ska göras om den anses "oskälig".
Vad som är oskäligt är dock upp till Försäkringskassan att avgöra.
"Att avgöra vad som är oskäligt är inte lätt, begreppet bygger på en värdering som kan se helt olika ut hos olika människor", skriver Adriana Lender.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag