Henri de Sauvage Nolting, vd Arla Sverige. Foto: Pressbild
Henri de Sauvage Nolting, vd Arla Sverige. Foto: Pressbild
Arla slår tillbaka mot kritiken via sitt twitterkonto.

Arla slår tillbaka mot kritiken via sitt twitterkonto.

Nu slår Arla tillbaka efter hårda kritiken

Publicerad

Nu slår Arla tillbaka mot SVT:s "Uppdrag granskning".

Livetwittrande under programmet, personlig blogg, debattartiklar och juridisk rådgivning är några av mejerijättens metoder för att hantera krisen.

– Självklart är det så att många tycker att det är hemskt. Det är extra känsligt för oss som är ett bondeägt kooperativ, säger Arlas kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt.

Samtidigt som Sveriges mjölkbönder går på knäna har mejerijätten Arla haft en minst sagt generös bjudpolicy, det avslöjar SVT:s "Uppdrag granskning" i ett program som sänds på onsdagen.

Arla har bland annat gett bort guldklockor och smycken, ätit representationsmiddagar på flotta stjärnkrogar, ordnat banketter och gjort privata inköp på kläder, semesterresor och alkohol. Henri de Sauvage Nolting, vd Arla Sverige, har också tagit med sin fru till Paris på Arlas bekostnad.

Startat blogg och skickat vänskapligt mejl

Samtidigt som programmet sänds i SVT jobbar Arla för att få ut sin egen version av det som hänt.

Kommunikationsdirektören Gunnar Gidelfeldt har startat "Gunnars blogg" där han skriver personligt om händelser kring Arla. Han har också mejlat till ett antal journalister för att få ut Arlas egen version av det som skett. Mejlet är undertecknat "Gunnar", något som bland andra Sydsvenskans Andreas Ekström kritiserat. "Otroligt provocerande", menar Ekström.

– Ibland behöver man ge en personlig touch, säger Gunnar Gidefeldt till Expressen och fortsätter:

– Några har reagerat bra. Andra har tyckt att det är olämpligt. De som tyckte att mejlet var alltför vänskapligt, dem får vi be om ursäkt.

Under den timme som programmet sänds i SVT kommer en liten stab på Arla att twittra ut sin version av det som sägs i programmet.

– Vi är några stycken som följer programmet. Eftersom "Uppdrag granskning" inte tar med allt, lägger vi ut det, säger Gunnar Gidefeldt.

Frågade jurister om råd

Redan i december publicerades en debattartikel i Dagens Industri kring företagets egen granskning av kostnadskulturen som blev klar i februari samma år. Enligt Arlas egna uppgifter har en ny policy redan antagits och 10 miljoner sparades in under det gångna året.

Arla har också sökt juridisk hjälp kring bjudresor och gåvor.

I programmet säger Helena Sundén, generalsekreterare Institutet mot mutor, att bjudresor och andra arrangemang som inte är knutna till själva verksamheten kan vara tveksamma.

– Det viktigaste när det gäller event det är att det finns en naturlig koppling till arbetet, så är det sånt som bara rör privat umgänge, sånt som man bara tycker är trevligt utifrån ett privat perspektiv, då kan det vara tveksamt utifrån mutaspekten. Fokus i alla dom här situationerna är ju ändå på affärerna och på bästa nyttan för aktieägarna i bolagen och att alla ska kunna konkurrera på lika villkor, säger Helena Sundén i programmet.

"Många tycker det är hemskt"

Men Henri de Sauvage Nolting, vd Arla Sverige, uppger att man låtit en advokatbyrå se över arrangemangen först.

– Jag hade samma frågor som du så jag bad vår juridiska firma Zetterwalls att göra en undersökning av alla fall där jag kände mig, låt oss säga, tveksam och hittills har jag bara hört "ja Henri, det är en massa pengar som du inte helt och hållet kan förklara för bönderna, men du är utom farozonen, säger han i programmet.

Under debatten har Arla fått många negativa reaktioner från bönder, kunder och andra.

– Självklart är det så att många tycker att det är hemskt. Det är extra känsligt för oss som är ett bondeägt kooperativ. Så fort vi fick reda på att Uppdrag granskning kommit över vår utredning har vi varit extremt transparenta mot våra ägare, det vill säga bönderna, säger Gunnar Gidefeldt.

 

Fotnot: "Uppdrag granskning" sänds på onsdagen klockan 20 och kan också ses på SVT Play.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida