På torsdagen släpps Barbie-dockan i tre nya kroppsformer: petite, kurvig och lång. Foto: AP/MATTEL
På torsdagen släpps Barbie-dockan i tre nya kroppsformer: petite, kurvig och lång. Foto: AP/MATTEL

Nu släpps Barbie i fler olika kroppstyper

Publicerad

Den klassiska dockan har upprört i decennier med sin späda kroppshydda.

Men nu blir det ändring på det.

På torsdagen släpps Barbie-dockan i tre nya kroppsformer: petite, kurvig och lång.

– Det är personligt för nästan alla kvinnor har ägt en Barbie, säger chefsdesignern Kim Culmone till Times om vad hon tyckte om att designa dockorna.

De nya dockorna kommer att börja säljas på torsdagen via Barbies hemsida. De kommer alla att säljas under originalnamnet "Barbie". Företaget Mattel, som äger dockan, hoppas nu att de som leker med barbies lättare ska kunna känna igen sig själva i dem.

Den ursprungliga dockan kommer ändå att vara kvar. Detta trots att den har fått utstå mycket kritik under åren. Barn ska bland annat ha börjat oroa sig mer över sin egen kropp efter att ha lekt med dockan.

"Symboliserar kvinnlig makt"

Men Mattels operativa chef tillbakavisar kritiken.

– Vårt märke symboliserar kvinnlig makt, säger företagets operativa chef Richard Dickson till Times.

Mattel är förberedda på att de nya dockorna kan orsaka problem. Times skriver att företaget länge brottades med vad de skulle kalla de olika kroppsformerna. Risken fanns att någon skulle kunna känna sig kränkt. Ett annat problem skulle kunna vara att de nya dockorna inte kan använda de kläder som sålts till de tidigare dockorna.

"Ät inte"

Den smärta dockan började säljas redan 1959 och har upprört människor sedan dess. År 1963 såldes dockan exempelvis med en dietbok, där barnen fick tipset: "ät inte".

Barbie-dockor säljs i över 150 länder och drar in över åtta och en halv miljard svenska kronor till Mattel.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag