Nu ska Gudrun lära upp sina motståndare

Publicerad
Uppdaterad
Gudrun Schyman ska lära sina politiska motståndare att locka väljare. Tillsammans med PR-konsulten Paul Ronge har hon tagit fram kursen "Så vinner du talet i valet" - som de andra partierna kan köpa. - Jag riktar mig till gräsrötterna, som ska möta väljarna på gator och torg, säger FI-ledaren.
I nästa års valrörelse kommer Moderater, Socialdemokrater och andra riksdagspartier kunna få hjälp med att vässa retoriken hos valarbetarna. FI-ledaren Gudrun Schyman och PR-konsulten Paul Ronge erbjuder nämligen ett kurspaket, där politiker får lära sig hur de ska locka väljare. Det rapporterar sajten Makthavare.se.
I programmet finns punkter som "Agera rätt i valstugan" och "Torgmöten, tips och råd".

"Till gräsrötterna"

- Vi ska gå in en valrörelse, och jag riktar mig till gräsrötterna, som ska möta väljarna på gator och torg. Alla demokratiarbetare ska känna sig väl rustade att gå ut i en politisk debatt, säger Gudrun Schyman.
Hon ser inga problem med att hon nu ska lära ut sina bästa knep till sina politiska motståndare.
- Det ser jag fram emot att göra. Jag vill hellre ha en bra och intellektuellt hederlig debatt med människor som är engagerade och kunniga. Värnar man demokratin måste man också värna det politiska samtalet och den goda debatten.
Och vad kostar det?
- Så långt har vi inte kommit. Men det är ju inte gratis.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag