Emanuel Karlsten blir ny redaktör för sociala medier på Expressen. Foto: Jan Düsing
Emanuel Karlsten blir ny redaktör för sociala medier på Expressen. Foto: Jan Düsing

Nu satsar Expressen mer på sociala medier

Publicerad
Uppdaterad
Emanuel Karlsten blir sociala medier-redaktör på Expressen. Han kommer att skriva i tidningen och ansvara för Expressens närvaro på exempelvis Facebook, Flickr och Twitter.
- Det känns jätteroligt och utmanande. Jag tror att vi har en jättepotential att göra något väldigt spännande, säger Emanuel Karlsten.
Emanuel Karlsten kommer närmast från arbetet som webbredaktör på tidningen Dagen. Där har han gjort sig känd för sitt bloggande, mikrobloggande och sin förmåga att nå ut med tidningens material i bloggosfären.
Som redaktör för sociala medier kommer Emanuel Karlsten se till Expressen fortsätter utveckla sin journalistik i alla dessa kanaler. Han kommer också att guida läsarna i papperstidningen och på nätet till nya fenomen. 
Det är ett stort – och snabbt växande – bevakningsområde?
– Den digitala världen har kastat om förutsättningarna för att arbeta journalistiskt. Jag vill gärna vara med att utvckla detta, men det får inte bli punktinsatser. Arbetet nu handar om att hela Expressen ska vara med och se till att det vi gör genomsyras av webbens fördelar, säger Emanuel Karlsten.

Finns i flera kanaler

Tidningen Dagens Media har tidigare placerat Emanuel Karlsten på listan över Sveriges hetaste journalistprofiler på Twitter och när Medievärlden nyligen listade branschens största talanger fanns han med. När det i går blev känt att han lämnar sitt arbete på Dagen ställde Medievärlden direkt frågan om han var på väg till Aftonbladet.
Men det var alltså till Expressen som Emanuel Karlsten nu går. Expressen finns redan i dag i en rad kanaler. Bland de växande finns sociala medier som Facebook, Twitter och Flickr där texter, tv-klipp och bilder publiceras dagligen. Och att sia om vad som kommer härnäst är inte lätt.
– Poängen är att vi inte vet något om framtiden. Det handlar om att stiga ned i den ström som webben är och finns där våra läsare vill att vi ska finnas. Om våra läsare finns på Facebook och vill att vi ska finnas där så vill vi bli en naturlig del av gemenskapen, säger Emanuel Karlsten.

"Har ett driv"

– Det som förhoppningsvis kommer att hända är att transparensen och delaktigheten ökar. Vi och alla andra medier kommer vara beroende av våra läsares vilja att vara med.
Expressen valde tidigt att satsa på interaktivitet och läsarmedverkan. Chefredaktör Thomas Mattson säger:
 – Emanuel har ett driv som passar oss bra. Expressen var först med läsarbloggar och vi har artikelkommentarer från sajten på tidningssidorna, men vi vill utveckla oss ännu mer.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida