Katten Molly avlivades efter att hon diagnostiserats med en obotlig sjukdom, men nu har Mollys ägare fått upprättelse. "Jag har fått kämpa för henne", säger matte Maine Lindström. Foto: Privat
Katten Molly avlivades efter att hon diagnostiserats med en obotlig sjukdom, men nu har Mollys ägare fått upprättelse. "Jag har fått kämpa för henne", säger matte Maine Lindström. Foto: Privat

Nu får Molly äntligen återupprättelse

Publicerad

Katten Molly kunde inte bajsa och fick inte rätt hjälp när hon kom till veterinären.

Efter att hon fått en diagnos på en obotlig skada avlivades hon hösten 2014.

Men nu har hon fått upprättelse.

– Jag har fått kämpa för henne, säger matte Maine Lindström som anmälde veterinären efter händelsen.

Katten Molly bodde med sin matte Maine Lindström i Älvsbyn utanför Piteå. Men i juni 2014 började hon må dåligt och kunde inte bajsa ordentligt. Efter att ha besökt två olika veterinärer kom det fram att Molly hade en skada i tarmen och behövde avlivas.

– Det kändes jättejobbigt. Hon var en jättefin katt. Hon var tre år gammal och kunde gå i band och kunde följa med precis var som helst. I husbil, till stugan, ja var som helst. Hon var jättefin! Hon kom alltid in så fort vi visslade, då kom hon som ett spjut. Så det var tråkigt. Väldigt tråkigt, säger matte Maine Lindström om det tuffa beslutet att avliva Molly.

Veterinären behandlade Molly illa

Då Maine Lindström upplevde att den första veterinären behandlat Molly illa valde hon att anmäla veterinären till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.

– Jag kände att Molly behövde få upprättelse. Jag kände att jag ville göra någonting för henne, berättar Maine Lindström.

Hon menar att hon fått fel information av veterinären och att Molly också blivit hårdhänt behandlad. Bland annat tog veterinären ett flertal röntgenbilder av Molly och föreslog också avlivning redan innan hon var säker på vad det var som var fel.

– När hon skulle ta bilderna så skrek katten jättemycket. Och det är klart, är du full i magen av bajs och kiss, och hon klämmer och sliter ut benen, då skriker du, säger Maine Lindström.

Fel att föreslå avlivning

Nämnden har nu sett över ärendet och menar att veterinären inte har gjort något fel, utan har arbetat utifrån den information som fanns. Däremot menar de att det var fel att föreslå avlivning så tidigt i processen.

Veterinären kommer inte att få någon reprimand, något Maine Lindström hade hoppats på.

– Men jag är väldigt glad att de överhuvudtaget tog upp det För mig känns det som att jag hade kämpat både för Molly och för andra som har samma problem. Så det känns mycket bra. Jag har fått göra en anmälan och kämpa för henne, säger Maine Lindström.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida