Hillary Clinton. Foto: Alex Quesada
Hillary Clinton. Foto: Alex Quesada
Bernie Sanders. Foto: Keiko Hiromi
Bernie Sanders.  Foto: Keiko Hiromi

Nu börjar striden om de unga och de svarta

Publicerad

MILWAUKEE. Hillary Clinton blev utklassad i New Hampshire.

Nu möter hon Bernie Sanders för en ny duell.

Den här gången med en annan strategi – att vinna de unga och de afroamerikanska väljarna.

Det var visserligen väntat att Bernie Sanders skulle ta hem segern i primärvalet i New Hampshire i tisdags. Han ledde alla mätningar inför – men resultatet kom ändå som en kalldusch för Clintons stab: Hon förlorade med nästan 22 procentenheter.

Nästa utmaning är delstaten South Carolina med val nästa lördag. Där leder Hillary Clinton än så länge stort – senaste mätningarna visar i genomsnitt 62 procent mot Sanders 32. Men uppmärksamheten som Bernie Sanders fick efter utklassningen i New Hampshire kan ställa till det och mycket står därför på spel inför demokraternas sista debatt som i natt hålls på University of Wisconsin-Milwaukee.

Bernie Sanders har lyckats engagera en stark gräsrotsrörelse med framför allt unga supporters men det som nu bekymrar Hillary Clinton är att han även tar väljare som traditionell har stöttat henne.

Enligt New York Times vann Bernie Sanders i princip varenda demografisk grupp i New Hampshire inklusive kvinnor, unga och de som tjänar mindre än 420 000 kronor om året. Den enda grupp hon vann var väljare över 65 år, rapporterar tidningen.

Riktar sig till unga

Nattens debatt spås därför handla mycket om de yngre väljarna.

– Jag vet vad mitt problem är, sa Hillary Clinton under sitt tal efter att hon förlorat i New Hampshire och nämnde särskilt de unga.

Det är en grupp som prioriteras högt i Bernie Sanders politik och han lovar bland annat gratis högskoleutbildningar. I just den frågan säger Hillary Clinton att fler ska ha råd, men hon vill inte göra utbildning gratis för alla. Hillary Clinton har gått hårt åt Bernie Sanders och anklagat honom för att lova en massa saker som han inte kommer att kunna hålla och det är ett argument vi garanterat kommer få höra flera gånger i natt. Hennes argument brukar vara att hon kan åstadkomma förändringar på riktigt, att hon har all erfarenhet som behövs, särskilt när det kommer till den viktiga utrikespolitiken, och är redo att ta över Vita huset från dag ett.

Bernie Sanders å andra sidan kommer säkert anklaga Hillary Clinton för att sakna omdöme (i varje debatt hittills har han påmint om att hon röstade ja till kriget i Irak). Han brukar också antyda att hon är korrupt och sitter i knät på Wall Street. Hans egen kampanj är till stor del finansierad av vanliga väljare, bara senaste dagarna har han lyckats samlat in ytterligare 43 miljoner kronor.

Frågan är hur hårt kandidaterna kommer gå till attack. Bernie Sanders har flera gånger försvarat Hillary Clinton när hennes motståndare på republikanernas sida tagit upp den omtvistade privata e-mailservern och har gjort en poäng av att han vill att debatterna ska handla om sakpolitik och inte personpåhopp. Men just South Carolina är känd som staten där kampanjerna blir smutsiga och temperaturen har redan börjat skruvas upp.

Afroamerikaner viktig målgrupp

En annan viktig fråga inför natten är att vinna de viktiga rösterna från USA:s afroamerikaner. South Carolina är den första sydstaten med många afroamerikanska och latinoamerikanska väljare och Hillary Clinton spås därför fokusera vända sig särskilt till de väljarna. Hillary Clinton har ett starkt stöd bland flera minoritetsgrupper, och hoppas att det kommer att hjälpa henne den här gången. För Sanders är det mer av en utmaning. Direkt efter vinsten i New Hampshire åkte han därför till New York för att träffa medborgarrättspastorn Al Sharpton för att bland annat tala om svartas rättigheter.

Nationellt sett leder Hillary Clinton fortfarande stort i de allra flesta mätningar. I genomsnitt får hon 49 procent mot Sanders 36 i de senaste fyra mätningarna, men i en mätning från Quinnipiac University i veckan är Sanders nästan ikapp med 42 procent mot 44.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida