Annelie Nordström vill inte säga hur mycket krishanteringen kan ha kostat: "Vi tycker inte att det är något som allmänheten behöver veta". Foto: Pelle T NilssonAnnelie Nordström vill inte säga hur mycket krishanteringen kan ha kostat: "Vi tycker inte att det är något som allmänheten behöver veta". Foto: Pelle T Nilsson
Annelie Nordström vill inte säga hur mycket krishanteringen kan ha kostat: "Vi tycker inte att det är något som allmänheten behöver veta". Foto: Pelle T Nilsson
Nära 10 000 medlemmar har lämnat Kommunal efter den senaste veckans avslöjanden om förbundet. Foto: Pelle T NilssonNära 10 000 medlemmar har lämnat Kommunal efter den senaste veckans avslöjanden om förbundet. Foto: Pelle T Nilsson
Nära 10 000 medlemmar har lämnat Kommunal efter den senaste veckans avslöjanden om förbundet. Foto: Pelle T Nilsson

Nordström vill inte uppge PR-kostnader

Publicerad

Skandalerna inom Kommunal har avlöst varandra.

För att hantera krisen har de tagit in extern PR-hjälp – men Annelie Nordström vägrar berätta hur mycket av medlemmarnas pengar förbundet lagt på krishanteringen.

– Vi tycker inte att det är något som allmänheten behöver veta, säger hon.

Nära 10 000 medlemmar har lämnat Kommunal efter den senaste veckans avslöjanden om förbundet.

För att hantera krisen har fackförbundet anlitat externa aktörer för att hjälpa till i PR-arbetet.

– Vi har en hel stab på vårt kontor som är väldigt duktiga och så tar vi lite stöd utifrån, berättar den avgående Kommunalordföranden Annelie Nordström.

Vilka tar ni hjälp av?

– Det har vi ingen anledning att uppge.

Varför inte?

– Vi tycker inte att det är något som allmänheten behöver veta.

Pengarna som förbundet har lagt på krishjälpen kommer direkt från medlemmarnas avgifter till facket.

– Självklart, det finns inga andra pengar i en fackföreningsrörelse.

Har inte medlemmarna rätt att få veta vad pengarna går till?

– Det ska de få veta så småningom. Det går inte att bedöma nu.

"Katastrofal från början"

Trots att skandalerna inom Kommunal till stor del har handlat om hur förbundsledningen hanterat medlemmarnas pengar har de ingen anledning att redovisa vad PR-hjälpen kostar. Det menar Paul Ronge, PR- och krishanteringsexpert.

– Börjar man redovisa det så undergräver det deras förtroende. Det ger en signal om att det inte är äkta och genuint, utan att det är lite teater över det hela.

Paul Ronge tror att förbundet tog in extern PR-hjälp i slutet av veckan. Alldeles för sent, menar han.

– Krishanteringen var katastrofal från början, men så plötsligt på sin tredje presskonferens gjorde Annelie Nordström precis allt rätt. Hon tackade medierna, var självkritisk och kom med ett åtgärdspaket. Det beror nog på att hon fick bra hjälp, troligtvis från en bra krishanterare.

"Några hundra tusen"

Eftersom krishjälpen kom in så pass sent tror Paul Ronge att den blev relativt billig för förbundet.

– Det kan handla om några hundra tusen, skulle jag uppskatta. Men det är ju omöjligt att säga.

Trots den relativt låga prislappen har den en nackdel – eftersom inledningen av krishanteringen blev så dålig, enligt Paul Ronge.

– Kommer medlemmarna tro på det här? Eller kommer de se det som att hon bara följer andras råd för att rädda sig själv? Det är det verkligt intressanta.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag