Annelie Nordström berättar i en intervju att Anders Bergström var en person som hon och andra i ledningen var rädda för. Foto: Claudio Bresciani/Tt
Annelie Nordström berättar i en intervju att Anders Bergström var en person som hon och andra i ledningen var rädda för.  Foto: Claudio Bresciani/Tt
Kommunals ledning ärvde en kultur som man gradvis har moderniserat, berättar Annelie Nordström i en intervju med KA.se. Foto: AOP-IBL/Pelle T Nilsson
Kommunals ledning ärvde en kultur som man gradvis har moderniserat, berättar Annelie Nordström i en intervju med KA.se. Foto: AOP-IBL/Pelle T Nilsson
Påståendet får mothugg från hennes företrädare Ylva Thörn som nu ryter tillbaka. Foto: Lisa Mattisson
Påståendet får mothugg från hennes företrädare Ylva Thörn som nu ryter tillbaka. Foto: Lisa Mattisson

Nordström rädd för Kommunals kassör

Publicerad

Kommunals ledning ärvde en kultur som man gradvis har moderniserat, berättar Annelie Nordström i en intervju med KA.se.

Påståendet får mothugg från hennes företrädare Ylva Thörn som nu ryter tillbaka.

– Det är ledningen som suttit som bär ansvaret. När jag lämnade ordförandeposten fanns varken Metropol Palais eller det nya hotellet på Marholmen, säger Ylva Thörn till SvD.

Annelie Nordström berättar nu också att hon var rädd för kassören Anders Bergström när hon började som ordförande i Kommunal.

På onsdagen meddelade Kommunals ordförande Annelie Nordström att hon ställer sin plats till förfogande vid fackförbundets kongress i maj. Beskedet kom efter att Aftonbladet gjort en rad avslöjanden om bland annat gratissemestrar, vidlyftig representation och tvivelaktig bostadsförmedling.

Nu talar Annelie Nordström ut i en längre intervju i den egna tidningen Kommunalarbetaren (KA).

Genomgående skyller hon på en kultur som satts av den tidigare styrelsen, där den nu avgångne kassören Anders Bergström spelat en stor roll.

– När vi kom in i förbundsledningen 2010 var Anders den enda som var kvar från den gamla ledningen. Det är klart att den personen hamnar i en maktposition, säger Annelie Nordström

Att kommunal genom sitt bolag Lyran drivit den skandalomsusade lyxrestaurangen Metropol Palais, skylls också på Anders Bergström.

– Jag och resten av förbundsledningen har reflekterat kring varför vi inte tagit tag i detta och varför vi inte sa nej när Lyran ville öppna Metropol Palais. Det var ju omfattande diskussioner och vi var ju ytterst tveksamma. Anders lyckades övertyga oss om att det var rätt, säger hon.

Över huvud taget målas en bild i intervjun upp där Anders Bergström var en person som hon och andra i ledningen var rädda för.

– Anders Bergström var det enda jag var rädd för när jag gick in det här uppdraget, säger hon och fortsätter:

– Han är kunnig på väldigt många olika sätt. Men det är inte så att man går omkring och tänker att Anders kommer att ta ifrån mig min lägenhet om jag inte är snäll med honom. Men någonstans vilar det i luften eller rummet. Det är klart att andra anställda har det förhållandet till honom, säger Anneli Nordström.

Hon målar upp en bild där den sittande ledningen, sedan den tillträdde, har avskaffat en rad kostsamma traditioner i fackförbundet. Det handlar bland annat om dubbla julfester och utlandsresor till Italien.

Avslöjandena som nu uppdagats är en del av samma kultur, menar Nordström.

– Det är inte den här ledningen som suttit nu, det är inte de anställda som jobbar nu som skapat den kulturen, säger Annelie Nordström till KA.

"Kunna se medlemmarna i ögonen"

Men hennes påståenden stöter på patrull. Det är hennes företrädare på ordförandeposten Ylva Thörn som ryter ifrån och menar att ledningen måste ta sitt ansvar.

– När jag lämnade ordförandeposten fanns varken Metropol Palais eller det nya hotellet på Marholmen, det byggde man efteråt. Grosshandlargårdens vin fanns inte heller, säger Ylva Thörn till SvD.

Thörn satt som ordförande mellan 1996 och 2010. Efter hennes tid har lyxkrogen Metropol Palais på Sveavägen i Stockholm och hotellverksamheten på Marholmen - där Aftonbladet kunde avslöja att Nordström semestrat gratis - styrts i fackförbundets ägo efter beslut från den sittande ledningen.

I det åtgärdspaket som Annelie Nordström nu har lanserat ingår bland annat att man från ledningens håll alltid ska kunna se medlemmarna i ögonen och kunna försvara att det man gör är för deras bästa.

– Man ska alltid kunna se medlemmarna i ögonen. Det gjorde jag, säger Ylva Thörn till SvD.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida