Nekades öl - började kissa i gästernas mat

Publicerad

Ett pizzeriabesök i Hallstavik gick nyligen väldigt fel. Det som började med öldrickande slutade med nedkissad mat, misshandel och slutligen fängelse för en av gästerna, skriver Norrtelje tidning.

Den första augusti besökte tre lastbilschaufförer en pizzeria i Hallstavik. Efter ett stort antal öl blev en 29-åring i sällskapet nekad att beställa mer alkohol. Mannen blev då arg och började kissa på de andra gästernas mat och öl. Samtidigt gick hans kompisar till angrepp mot gästerna i restaurangen eftersom de trodde att någon hade ringt polisen, skriver Norrtelje tidning.

I försök att lämna pizzerian föll de tre lastbilschaufförerna omkull varpå 29-åringen slog till en av sina vänner och försvann från platsen.

Iklädd kalsonger

Därefter blev det bara värre. I flykten slängde den 29-åriga mannen av sig sina kläder. När en boende i trakten kom ut från sin lägenhet dök 29-åringen upp runt hörnet, enbart iklädd kalsonger och gav främlingen ett knytnävsslag över ansiktet. Den misshandlade mannen tappade sina löständer som 29-åringen därefter stampade sönder.

29-åringen tog sig därefter in i en främmande persons kök. En boende i bostaden erbjöd sig att köra 29-åringen till sjukhus. När de kom ut till bilen gav 29-åringen bilägaren ett slag. Den misshandlade mannen lyckades ta sig till sin bostad och larma polis.

Tre månaders fängelse

Under kvällen försökte 29-åringen även stjäla en bil, vilket misslyckades eftersom fordonet var utrustad med alkolås. När den berusade mannen lämnade bilen glömde han kvar ett paket cigaretter och sitt mastercard.

Den 29-årige mannen har dömts till tre månaders fängelse för två fall av misshandel och försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel. Mannen ska sammanlagt betala 25000 kronor i skadestånd till de bägge männen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag