Under söndagen besökte Nathalie Westlund-Spaak, 25, Kungliga slottet, i Stockholm, tillsammans med sin sambos familj och sin tio månader gamla dotter Belle. Foto: PrivatUnder söndagen besökte Nathalie Westlund-Spaak, 25, Kungliga slottet, i Stockholm, tillsammans med sin sambos familj och sin tio månader gamla dotter Belle. Foto: Privat
Under söndagen besökte Nathalie Westlund-Spaak, 25, Kungliga slottet, i Stockholm, tillsammans med sin sambos familj och sin tio månader gamla dotter Belle. Foto: Privat
Nathalies bebis blev sedan hungrig en andra gång och Nathalie gick ut med henne i en av korridorerna på Slottet för att amma henne. Då blev hon hänvisad till en toalett. Foto: PrivatNathalies bebis blev sedan hungrig en andra gång och Nathalie gick ut med henne i en av korridorerna på Slottet för att amma henne. Då blev hon hänvisad till en toalett. Foto: Privat
Nathalies bebis blev sedan hungrig en andra gång och Nathalie gick ut med henne i en av korridorerna på Slottet för att amma henne. Då blev hon hänvisad till en toalett. Foto: Privat
När Nathalie Westlund-Spaak skulle amma sin tio månader gamla dotter på Slottet blev hon hänvisad till toaletten av personalen. Foto: Christian ÖrnbergNär Nathalie Westlund-Spaak skulle amma sin tio månader gamla dotter på Slottet blev hon hänvisad till toaletten av personalen. Foto: Christian Örnberg
När Nathalie Westlund-Spaak skulle amma sin tio månader gamla dotter på Slottet blev hon hänvisad till toaletten av personalen. Foto: Christian Örnberg

Nathalie skulle amma – hänvisades till toaletten – av Slottets personal

Publicerad

När Nathalie Westlund-Spaak skulle amma sin tio månader gamla dotter på Slottet blev hon hänvisad till toaletten av personalen.

– Jag satt mest och försökte att inte börja gråta, jag kände mig liten och jätteledsen, säger hon.

Nu ber hovet om ursäkt för det inträffade.

Under söndagen besökte Nathalie Westlund-Spaak, 25, Kungliga slottet, i Stockholm, tillsammans med sin sambos familj och sin tio månader gamla dotter Belle.

– Jag var där med min sambos mamma och hans två systrar och vi skulle gå på utställningen om de kungliga brudklänningarna. Det var jättetrevligt och vi gick omkring där och tittade, säger Nathalie.

Medan hela sällskapet var i stora salen, där klänningarna ställdes ut, så blev Nathalies dotter hungrig.

– Både min och min svägerskas barn blev hungriga så vi satte oss ner på en bänk och ammade barnen där. Det var inga problem alls, personalen tittade men gav ingen antydan till att något var fel.

Satt i korridoren

Nathalies bebis blev sedan hungrig en andra gång och Nathalie gick ut med henne i en av korridorerna på Slottet för att amma henne.

– När jag sitter där och ammar så kommer en man ur personalen mot mig. Då vet jag på en gång att han kommer att säga något angående amningen och mycket riktigt säger han att det finns toaletter där nere så att jag kan sitta mer avskilt, säger hon och fortsätter:

– Jag frågar då om jag inte får sitta här och om det för min skull som han säger åt mig, eller för de andra gästernas. Då svarar han att det är för de andras.

 

LÄS MER: Hanna, 31, vill få andra att prata om förlossningsskador

 

Nathalie säger att hon inte märkte att någon alls reagerade på att hon ammade offentligt.

– Jag frågade om han verkligen menade att jag skulle sätta mig och amma mitt barn på en toalett där folk kissar och bajsar? Det tänkte jag inte göra.

Nathalie berättar att hon blev upprör när hon blev hänvisad till toaletten.

– Jag satt mest och försökte att inte börja gråta, jag kände mig liten och jätteledsen och min dotter blev störd och kunde inte fortsätta amma.

Hon lämnade Slottet tillsammans med sitt sällskap kort därefter.

Foto: Privat

 

"Ber om ursäkt"

Enligt Johan Tegel, hovets pressekreterare, så finns det ingen regel som säger att man inte får amma sitt barn på Slottet.

De ber även om ursäkt för det felaktiga bemötandet och skriver i ett svar på Facebook att de är ledsna över att besöket inte blev så bra som Nathalie hade förväntat sig.

– Vi ber så mycket om ursäkt för det felaktiga bemötandet. Tack också för att du kontaktat oss och uppmärksammat behovet av att förtydliga våra riktlinjer internt, skriver Morgan Gerle, chef för avdelningen för publik verksamhet, Ståthållarämbetet, i sitt meddelande.

 

LÄS MER: Nappen gick sönder – nu vill mamma Amanda varna andra föräldrar

 

Nathalie uppskattar hovets ursäkt men ställer sig kritisk till alla som besväras av mammor som ammar offentligt.

– Hur fasen tror de att de själva fick mat när de var små? Det är visst okej att gå runt halvnaken offentligt, men det är inte okej att amma sin bebis.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag