I byttan låg två vita och hårda potatisar och en handfull korvskivor. Foto: Privat

I byttan låg två vita och hårda potatisar och en handfull korvskivor.

 Foto: Privat
Per Larsson tycker att de verkar ha dragit in på maten överlag. Foto: Privat

Per Larsson tycker att de verkar ha dragit in på maten överlag.

 Foto: Privat

"När jag såg på maten så tänkte jag fy fan"

Publicerad

Två hårda, vita potatisar och ett gäng korvskivor.

Det var hemtjänstens lunch till Per Larssons 92-åriga mamma.

– Jag tog en bild på det, för jag tänkte att det var det värsta av alla gånger, säger sonen.

På helgerna brukar Per Larsson, 60, från Anundgård utanför Sundsvall åka hem till sin 92-åriga mamma och ordna hennes mat.

Mamman, som bor ensam, får matleveranser från kommunen via hemtjänsten tre gånger i veckan – mat som sen värms upp och tillagas hemma.

– Då plockade jag fram byttan ur kylen, drog av plasten och la en potatis på tallriken. När jag tittade närmare på maten tänkte jag "fy fan". Och så tog jag en bild på det, för jag tänkte att det var det värsta av alla gånger, säger sonen Per Larsson.

I byttan från Sundsvalls kommuns hemtjänst låg två vita och hårda potatisar och en handfull korvskivor. Det var allt, enligt Per Larsson. Tidigare har kommunen meddelat att de slutar koka potatisen till de äldre – samtidigt som de anlitat konsulter för 159 miljoner kronor.

Betalar 46 kronor per låda

Nu tycker Per Larsson att de verkar ha dragit in på maten överlag.

– Jag tycker att det är fruktansvärt, säger han.

– De är inte trevliga de där matlådorna.

Per Larsson är noga med att han tog bort en potatis från lådan innan bilden togs. Men en potatis mer eller mindre gör ingen större skillnad, menar han. Helhetsbilden är fortfarande fruktansvärd.

– Det hör till saken att min mamma är allergisk mot mjölk, fisk och ägg. Så hon kan inte äta allt. Men det vet de ju om, och någonting måste man ju kunna kirra dit, någon form av såsklick eller så. Inga grönsaker fick hon heller. Hon betalar 46 spänn för en sådan låda, hemkörd och klar, säger han och berättar att han brukar köpa med kinesisk eller thailändsk hämtmat i stället.

"Såg för bedrövligt ut"

– Jag fick ett meddelande från en kvinna som varit kriminell och suttit på Hinseberg. Hon sa att ibland funderar jag på att begå brott igen så att jag får bra mat. Nu ska man väl inte ställa allt emot vartannat, men ibland är det oundvikligt.

Ann-Britt Nilsson, kommunikatör på socialförvaltningen i Sundsvall, har sett bilden i sociala medier.

– Den såg för bedrövlig ut, måste jag säga, säger Ann-Britt Nilsson men hänvisar i övrigt till socialförvaltningens kanslichef och verksamhetschefen för myndighetsutövning.

Expressen söker dem för vidare kommentarer. Till Sundsvalls tidning säger socialnämndens ordförande Malin Larsson att man bör höra av sig till det ansvariga köket.

– Maten är viktig och för många är det dagens höjdpunkt. När man är gammal och sjuk är det av extra betydelse att få i sig den näring man behöver, säger Malin Larsson till tidningen.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida