Musiker tjänar mer än någonsin

Publicerad
Uppdaterad
Mitt i den rasande debatten om fildelning kommer tjänar svenska artister mer pengar än någonsin på att deras musik spelas offentligt.
Stims intäkter är nu högre än den totala skivförsäljningen, skriver Svenska Dagbladet.
Det har rapporterats om musikbranschens kris och försäljningen av skivor har minskat dramatiskt på senare år. Men musikbranschens intäkter ökar från annat håll, via upphovsrättsorganisationerna Stim och Sami, skriver Svenska Dagbladet.

Större intäkter

Varje gång en låt spelas offentligt har organisationerna rätt att kräva in ersättning åt de som är medlemmar, och de har på senare år blivit allt bättre på att hitta verksamheter som spelar musik offentligt och sedan ta betalt. Stim, som samlar in pengar till dem som skrivit musik och text, drog förra året in 904 miljoner kronor, vilket är en ökning med tre procent.
Sami som drar in pengar åt sångare, musiker och producenter drog i sin tur in 160 miljoner vilket är fjorton procent mer än föregående år, skriver Svenska Dagbladet.

Nya kanaler

- En stor del av intäkterna kommer från massmedierna. Går vi tillbaka ett tiotal år hade vi inte alls lika många radio-och tvkanaler. Det tillkommer hela tiden större musikspridning, säger hon till Svenska Dagbladet.
Samis vd Stefan Lagrell är inne på samma spår:
- Många spelar musik eftersom de insett att det leder till ökad försäljning. Det är positivt att fler och fler förstår att musik gynnar deras verksamhet, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag