PÅ BRONSPLATS. "Jag tror att folk ser att vi tar initiativ, att vi vill saker", säger Miljöpartiets Maria Wetterstrand. Foto: Axel Öberg
PÅ BRONSPLATS. "Jag tror att folk ser att vi tar initiativ, att vi vill saker", säger Miljöpartiets Maria Wetterstrand. Foto: Axel Öberg

MP har blivit Sveriges tredje största parti

Publicerad
Uppdaterad
Det går bra nu.
Den slutsatsen drar språkrören i Miljöpartiet, som efter flera månader av medvind i opinionen kliver upp som tredje största parti.
- Miljöpartiet gjorde ett markant lyft i julimätningen och har sedan hållit sig kvar på den högre nivån, säger Anders Lindholm, vd för Demoskop.
I juli gjorde Miljöpartiet en framryckning i Expressen och Demoskops väljarbarometer, när de ökade från 5,5 procent till 9,3. Sedan dess har de legat kvar på höga nivåer i alla mätningar, och får i oktober 8,8 procent. Det gör dem till Sveriges tredje största parti.
Maria Wetterstrand tror att siffrorna kan förklaras med att partiet slutat gnälla och börjat komma med egna förslag.
- Jag tror att folk ser att vi tar initiativ, att vi vill saker, och inte bara gnäller. Sedan tror jag också att det här med gröna investeringar som ger jobb tilltalar många, särskilt ungdomar och akademiker, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag