Mörkhyad vägrades hjälp i Kappahls butik

Publicerad

En expedit på klädbutiken Kappahl vägrade att lägga undan kläder till en 19-årig man. Anledningen?

Han är mörkhyad.

– När jag frågade varför byxorna inte fanns kvar svarade expediten: "Du förstår ni svarta kan man ju inte lita på. Ni säger en sak och det blir en annan sak", säger Casper Johansson.

Ett vanligt besök i en Kappahlbutik i Västerbotten blev en obehaglig upplevelse för 19-årige Casper Johansson.

Han hade tidigare varit inne i butiken och lagt undan ett par shorts till en av sina kompisars söner. I samband med köpet passade han även på att lägga undan ett par andra byxor åt barnet utifall att shortsen inte skulle passa.

När han kom till butiken dagen efter för att hämta ut byxorna fick han dock veta att de inte var kvar.

– Hon i kassan sa bara: "De är inte kvar". När jag frågade varför byxorna inte fanns kvar svarade expediten: "Du förstår ni svarta kan man ju inte lita på. Ni säger en sak och det blir en annan sak", säger Casper Johansson.

Casper Johansson.Foto: Privat
"Fyfan så idiotiskt sagt"

Chockad och ledsen över bemötandet förklarade Casper att han hade ont om tid och gick ut från affären. Väl utanför började tankarna flyga runt i huvudet på honom.

– Jag tänkte bara "vad fan säger hon?" Det är för jävligt. Jobbar man i en butik är det hennes ansvar att vara trevlig. Det här var riktigt otrevligt, säger Johansson.

Efter händelsen bestämde sig 19-åringen för att dela med sig av konversationen på Instagram och Facebook. Där får nu Kappahl hård kritik av flera personer.

"Men fyfan så idiotiskt sagt. Polisanmäl henne!", skriver en person.

"Fyfan säger jag bara. Noll respekt", skriver en annan.

Vill varken bekräfta eller dementera

Enligt Johansson har en anställd bett om ursäkt och erbjudit honom en värdecheck. Men när Expressen ringer upp vill chefen inte säga någonting om händelsen.

– Det får du ta med huvudkontoret. Jag hänvisar till min regionchef, säger chefen.

Regionchefen Monica Lindh vill dock varken bekräfta eller dementera att expediten skulle ha sagt det som Johansson hävdar.

– Det är bara så otroligt beklagligt att han har uppfattat situationen så här. Vi gör absolut ingen skillnad på våra kunder, säger Lindh.

Så, ni menar att han har missuppfattat det hela?

– Det säger jag inte. Jag säger att det är beklagligt att han har uppfattat det på det här olyckliga sättet. Vi behandlar alla kunder lika.

Vad är er uppfattning om vad som hänt?

– Det är oerhört beklagligt att han har uppfattat det så här.

Men ni måste ju ha en egen version av vad som hänt?

– Det är tråkigt att han har uppfattat det så här. Vi gör ingen skillnad på våra kunder.

Menar ni att han ljuger?

– Det säger jag inte. Det är hans uppfattning och det är jättetrist att han har uppfattat det så här.

Men har er expedit sagt så här eller inte?

– Det uttalar jag mig inte om.

Om er expedit har sagt detta, kommer ni att vidta åtgärder?

– Jag säger samma svar igen.

Det är ganska allvarliga anklagelser som riktas mot er. Vill ni inte bemöta dem och ge er version av det hela?

– Jag återupprepar mitt svar.

Casper Johansson är förvånad över Kappahls svar.

– Jag tycker det är väldigt märkligt. De står inte för vad de har sagt. Nu är det väl skitsamma, det har redan skett. Men man ska stå för det man har gjort, säger han.

 

Missa inga nyheter – ladda ner Expressen till din Iphone eller Android.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida