Foto: Suvad Mrkonjic
 Foto: Suvad Mrkonjic

Mona Sahlin nära tårar vid avslutet

Publicerad
Uppdaterad
Det blev känslosamt när Mona Sahlin höll sitt linjetal under förtroenderådet på lördagen. Mot slutet brast Sahlin nästan i tårar, när hon talade om den närmaste framtiden.
- Det är bara tillsammans som vi är starka, sa den avgående partiledaren efter att bland annat ha kallat Socialdemokraterna "en stel organisation" och kritiserat a-kassans utformning.
Socialdemokraternas förtroenderåd valde på lördagen en valberedning, som nu ska ta fram partiledarkandidater.
Därefter höll Mona Sahlin ett över 40 minuter långt tal. Hon kritiserade bland annat a-kassans nuvarande utformning och konstaterade själv att hon sa saker som partiet kanske inte ville höra.

Modern a-kassa

- A-kassan ska ge trygghet och tillsammans med en aktiv och effektiv arbetsmarknadspolitik verkligen bidra till en snabb omställning. Då blir a-kassan bra. Då kan vi ställa en modern och solidarisk a-kassa mot regeringens bidragslinje, sa Sahlin och fortsatte:
- Mikaela Valtersson, MP, slog huvudet på spiken när hon häromveckan sa om S: ”Jag var väldigt förvånad när man kämpat så enormt och satsat så många miljarder och så var det inte en enda valaffisch som handlade om a-kassan.”

Förlorat betydelse

- Det är dags att vi tar tjuren vid hornen. A-kassan ska vara en omställningsförsäkring. En bro mellan ett jobb och ett annat. Det är den inte i dag. Inkomstbortfallsprincipen har förlorat sin betydelse för många. Vi kanske har Europas sämsta arbetslöshetsförsäkring. Många tjänstemän är i dag skyddslösa vid arbetslöshet. Vi måste våga ställa oss frågan: Vad är viktigast? Att inkomstskyddet faktiskt fungerar för en majoritet av arbetsmarknaden, under den första svåra tiden? Eller att den ska räcka länge?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag