UPPÅT. Fredrik Reinfeldt kan glädja sig åt fina siffror - men allt är inte frid och fröjd i alliansen. Foto: Christine Olsson
UPPÅT. Fredrik Reinfeldt kan glädja sig åt fina siffror - men allt är inte frid och fröjd i alliansen. Foto: Christine Olsson

Moderaterna fortsätter att gå framåt

Publicerad
Uppdaterad
Moderaterna gör sitt bästa resultat på två år. I Expressens och Demoskops väljarbarometer är de nästan dubbelt så stora som de tre andra allianspartierna tillsammans.
Samtidigt gör kristdemokraterna sin sämsta mätning någonsin med 2,5 procent.
- Moderaterna har tagit åt sig all vinst som alliansen tillsammans har arbetat fram, säger Lennart Sjögren, kd:s partisekreterare.
Moderaterna fortsätter att gå framåt. Jämfört med i december ökar de med 2,4 procentenheter till 31,5 procent.
Alliansen ligger nu 6,2 procentenheter bakom de rödgröna, vilket är 4,4 procentenheter bättre än i förra mätningen. Socialdemokraterna tappar 1,6 procentenheter.
Kristdemokraterna gör sin sämsta Demoskopmätning någonsin. Från redan låga 3,2 procent i december tappar de ytterligare - till 2,5 procent.

Måste profilera sig

Moderaterna är nu nästan dubbelt så stora som de andra tre allianspartierna tillsammans. Den fördelningen kan innebära att allianssamarbetet börjar knaka i fogarna.
- Moderaternas framgångar kan leda till spänningar i alliansen. De tre småpartierna, särskilt kd, har ett behov att profilera sig gentemot de andra, säger Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

"Kan skapa spänningar"

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann håller med om att allt för stor moderat dominans i alliansen kan innebära problem. Därför ska partiet dela med sig av rampljuset.
- Det är klart att det kan skapa spänningar. Det ställer krav på oss att vara väldigt generösa, att se till att alla partier har bra plattformar, säger han.
Marie Demker varnar för att småpartierna i alliansen kan få känslan att moderaterna dominerar för mycket. På kristdemokraternas partisekreterare Lennart Sjögren låter det som att den känslan redan har infunnit sig.

Syns för lite

- Moderaterna syns och hörs mest. Det gör att vi andra syns och hörs inte lika mycket som vi tycker att vi borde göra. Det är ett bekymmer att helheten i alliansen inte kommer fram.
- Vi satsar väldigt mycket nu på att stärka vår kommunikation. Det är en prioriterad uppgift det här året, att synas mera, säger Lennart Sjögren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag