STATSMINISTERN UPPRÖRD. Fackförbundet LO:s EU-valannons har fått Fredrik Reinfeldt att reagera. "Den är enormt negativ och dessutom utfallande mot just mig", säger han. Foto: Christian Örnberg
STATSMINISTERN UPPRÖRD. Fackförbundet LO:s EU-valannons har fått Fredrik Reinfeldt att reagera. "Den är enormt negativ och dessutom utfallande mot just mig", säger han. Foto: Christian Örnberg

Moderaterna: Det är ren lögn

Publicerad
Uppdaterad
Dagen före EU-valet går Moderaterna till angrepp mot Socialdemokraternas valkampanj. De tycker att den är negativ och handlar om att smutskasta.
En annons i tidningen Metro har fått Fredrik Reinfeldt att reagera starkt.
- Den är enormt negativ och dessutom utfallande mot just
mig, säger statsministern.
När TV4 ville sälja reklamplats till de politiska partierna tackade Socialdemokraterna nej. De var oroliga för att det skulle leda till en negativ valkampanj.
- Tv-reklam används ofta till smutskastningskampanjer. Vi hade helst sett att detta inte kommit in i den svenska partikulturen, sa Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan till Rapport i april.

Visar på dubbelmoral

Men det blev ingen smutskastning. De borgerliga partierna pratar bara om sin egen politik i tv-reklamen. Socialdemokraterna själva däremot har vid flera tillfällen fokuserat sitt budskap på Moderaterna.
I en radioreklam som rullar dagligen i flera radiostationer hörs toppkandidaterna Olle Ludvigsson och Åsa Westlund såga Moderaternas politik.
- Moderaterna och deras partikamrater i Europa vill att du ska konkurrera med lägre lön och minska din trygghet på jobbet, säger Olle Ludvigsson i radioreklamen.
Fredrik Reinfeldt tycker att radioreklamen visar på dubbelmoral.
- Dubbelmoralen är uppenbar. Man kan ju inte först uttrycka oro för användande av negativ kampanj, och sedan vara de enda som de facto använder det, fast i radio, säger han.
Och i går körde LO, som kampanjar tillsammans med Socialdemokraterna, en helsidesannons i tidningen Metro. Annonsen visar en stor bild på Fredrik Reinfeldt med texten: "Han tycker inte att det är så viktigt att du röstar".
GÅR TILL ANGREPP. Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann: "Det här är smutskastning och ren lögn." Foto: Christian Örnberg Budskapet är att statsministern gynnas av lågt valdeltagande, eftersom socialdemokratiska LO-medlemmar tenderar att stanna hemma på valdagen. "Gör Reinfeldt besviken. Rösta senast söndagen den 7 juni", står det i annonsen.

"Utfallande mot mig"

Fredrik Reinfeldt reagerar starkt mot annonsen.
- Den är enormt negativ, och dessutom utfallande mot just mig. De försöker göra gällande att jag ska ha försökt prata ner valdeltagandet, för att jag har något illvilligt syfte med att driva bort socialdemokrater från valurnorna, säger han.
Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann går ännu längre:
- Det här är smutskastning och ren lögn. Det är synd att Socialdemokraterna solkar ned valrörelsen med den här typen av kampanj.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag