Fick ny mp3-spelare. Mitt i natten exploderade 19-årige Jakob Naredis mp3-spelare: "Det luktade hemskt", säger Jakob som nu fått en ny av tillverkaren.
Fick ny mp3-spelare. Mitt i natten exploderade 19-årige Jakob Naredis mp3-spelare: "Det luktade hemskt", säger Jakob som nu fått en ny av tillverkaren.

Mitt i natten exploderade mp3-spelaren

Publicerad
Uppdaterad
Dina IT-prylar kan vara livsfarliga.
Jakob Naredis, 19, mp3-spelare exploderade och rummet fylldes av rök.
Det luktade hemskt av bränd elektronik.
Mitt i natten vaknade Jakob Naredi från Stockholm av en kraftig smäll. Han trodde någon kastat en sten igenom fönstret och hoppade upp ur sängen. Samtidigt började rummet fyllas av rök. – Jag upptäckte att det var min mp3-spelare som exploderat. Den hade plötsligt blivit dubbelt så stor! säger Jakob Naredi.

"Det luktade hemskt"

Jakob Naredi hade satt mp3-spelaren, en Archos Jukebox, på laddning över natten. Nu var den totalt förstörd. – Jag försökte chockad vädra ut röken. Det luktade hemskt, säger han. Den drygt 1,5 år gamla mp3-spelaren rymde Jakob Naredis hela musiksamling som nu försvann. Men som tur var orsakade olyckan inga större skador i hemmet. – Jag vill uppmana andra att bevaka mp3-spelaren när den laddas. Om jag inte varit hemma kanske det hade börjat brinna, säger Jakob Naredi. Troligen berodde explosionen på att mp3-spelarens batteri hade en liten skada.

Hinner inte kontrollera

Elprodukter som säljs på svenska marknaden ska enligt lag vara utförda så att de inte riskerar säkerheten för människor. Men enligt Ingvar Eriksson, handläggare på elsäkerhetsverket, är kontrollen av batterier liten: – Det är tillverkaren eller importören som har det yttersta ansvaret. Vi har inte resurser att undersöka allt som kommer ut på svenska marknaden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida