Minister: Teliachefer bör ta en timeout

Publicerad

Teliacheferna som är misstänkta för mutbrott i Uzbekistanaffären bör ta timeout, anser finansmarknadsminister Peter Norman.

Men styrelsen för telejätten håller inte med.

Norman ansvarar för det statliga ägandet i Telia Sonera. I en skriftlig kommentar säger han att han är "bekymrad över den uppkomna situationen".

Ministern tycker att styrelsen ska se till att de "höga chefer som är föremål för brottsmisstankar tar timeout", för att bolagets rykte inte ska försämras ytterligare.

Men Telias styrelse anser inte att "någon ledande befattningshavare inom Telia Sonera bör ta timeout", skriver styrelseordförande Anders Narvinger med anledning av Peter Normans uttalande.

Kan ändra sig

Om ny information kommer fram, där misstankarna mot Teliacheferna stärks, "kommer styrelsen självklart att överväga behovet av timeout eller andra åtgärder", heter det i ett pressmeddelande.

Enligt åklagaren i rättegången kände Telia till att diktatorsdottern Gulnara Karimova fanns bakom Telia Soneras partner i Uzbekistan. I mejl mellan Teliachefer och andra som lagts fram vid Svea hovrätt nämns att Karimova var den uzbekiska partnern.

Bara rykten om Karimova

Men Telia Sonera vidhåller att det bara ryktades att Gulnara Karimova hade något att göra med Uzbekistanpartnern. Avtal slöts på julafton 2007 med Takilant, ett brevlådeföretag i Gibraltar med bara en registrerad företrädare där – Karimovas unga vän Gayane Avakyan.

Det ryktades att "lokala affärsmän" låg bakom Takilant, "inklusive Gulnara Karimova", skriver Telia i en kommentar. Men när man granskade bolaget kunde inga andra förmånstagare än Avakyan fastställas, hävdar telekomföretaget.

Två chefer på Telia är delgivna misstanke om mutbrott men de och företaget förnekar fortsatt mutor eller penningtvätt.

Takilants frysta tillgångar i Sverige avhandlas i hovrätten på onsdagen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag