Maria Eketjäll, 37, beskriver att hon "tappar sina tänder som plockepinn". Men trots hennes ovanliga sjukdom får hon stå för sina tandvårdskostnader själv. Det är inte jag som ska betala det här, det är inte jag som har orsakat det, säger hon. Foto: PrivatMaria Eketjäll, 37, beskriver att hon "tappar sina tänder som plockepinn". Men trots hennes ovanliga sjukdom får hon stå för sina tandvårdskostnader själv. Det är inte jag som ska betala det här, det är inte jag som har orsakat det, säger hon. Foto: Privat
Maria Eketjäll, 37, beskriver att hon "tappar sina tänder som plockepinn". Men trots hennes ovanliga sjukdom får hon stå för sina tandvårdskostnader själv. Det är inte jag som ska betala det här, det är inte jag som har orsakat det, säger hon. Foto: Privat
Maria Eketjäll, 37, när hon var inlagd på sjukhus vintern 2014 på grund av sin extrema tandvärk. Foto: PrivatMaria Eketjäll, 37, när hon var inlagd på sjukhus vintern 2014 på grund av sin extrema tandvärk. Foto: Privat
Maria Eketjäll, 37, när hon var inlagd på sjukhus vintern 2014 på grund av sin extrema tandvärk. Foto: Privat

"Mina tänder ramlade ut när jag bet på en ostbåge"

Publicerad

Maria Eketjäll, 37, beskriver att hon "tappar sina tänder som plockepinn".

Men trots hennes ovanliga sjukdom får hon stå för sina tandvårdskostnader själv.

– Det är inte jag som ska betala det här, det är inte jag som har orsakat det, säger hon.

Sedan 1997 har Maria Eketjäll, 37, från Eskilstuna haft diagnosen Hortons huvudvärk. Den innebär att man plötsligt får mycket intensiva anfall av huvudvärk. Vissa dagar har Maria bara två timmar som är fria från huvudvärk.

– Jag har provat varenda medicin de senaste tio åren, men inget hjälper, berättar hon.

Huvudvärksanfallen Maria får är extremt kraftiga. Så kraftiga att de nu har fått stora konsekvenser för hennes tandhälsa.

– Det är en så kraftig smärta så att jag biter sönder tänderna. Så under den här tiden har jag ju förlorat många av mina tänder. De ramlar ut till slut.

Dessutom har hon tandläkarskräck. Och flera av hennes mediciner har biverkningar som bidrar till en försämrad tandhälsa. Maria beskriver att alltihop sammantaget leder till att hon "tappar sina tänder som plockepinn".

– En av mina tänder ramlade ut när jag bet på en ostbåge. Så det är på den nivån. Mina tandläkare säger att de inte kan förstå hur jag inte får fri tandvård av landstinget, säger hon.

"Varför ska jag inte få hjälp?"

Maria ville tidigt få ett så kallat "blått kort". Det är ett stöd man får av landstinget som gör att tandvården får samma kostnad som sjukvården – och därmed blir billigare eftersom det räknas in i högkostnadsskyddet.

Det är landstinget som beslutar om vem som får ett blått kort – men grundregeln är att man ska ha en långvarig sjukdom som leder till att man oftare behöver tandvård än andra.

– Men Hortons sjukdom berättigar inte till det blåa kortet, så därför får jag väldigt höga kostnader för tandvård, säger Maria.

För att Maria ska kunna sätta in proteser för sina tappade tänder skulle hon behöva betala minst 50 000 kronor, enligt henne. Och det är efter att Försäkringskassan dragit av den allmänna subventionen som man har rätt till.

– Det är inte jag som ska betala det här, det är inte jag som har orsakat det. Det är på grund av min sjukdom som jag tappar alla de här tänderna, varför ska jag inte få hjälp med det?

Socialstyrelsen: "Får många samtal"

Det är Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd som ligger till grund för hur landstinget gör sin bedömning – och på deras lista över sjukdomar som kan ge rätt till ersättning finns inte Hortons huvudvärk listad.

– En utredning gjordes innan den här lagstiftningen kom och det var då man bedömde att det är den här gruppen av sjukdomar som ska få ekonomiskt stöd, säger Lisa van Duin, jurist på Socialstyrelsen.

Men Maria har ju enorma problem med sin tandhälsa – borde inte hon också få stöd?

– Det är den här utredningen som ligger till grund för hur föreskrifterna är skrivna.

Samtidigt berättar Lisa van Duin att Socialstyrelsen fått ett treårigt regeringsuppdrag som ska utvärdera bestämmelserna.

– Det här är tyvärr inget som jag inte har hört förut. Vi får många samtal från personer som har en sjukdom som inte är med i den här listan och de undrar varför de inte kan få stöd. Den här utvärderingen kommer att titta på de bitarna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag