Försäkringskassan har betalat 34 miljoner kronor för en satsning som inte lett till förbättring: "Mycket väl använda pengar," säger Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson. Foto: Olle Sporrong
Försäkringskassan har betalat 34 miljoner kronor för en satsning som inte lett till förbättring: "Mycket väl använda pengar," säger Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson. Foto: Olle Sporrong

Miljonsatsning sågas av F-kassans personal

Publicerad

Försäkringskassan har betalat 33,8 miljoner kronor till konsultbolaget Valcon, som lovat att effektivisera myndigheten.

Nu gör personalen tummen ner.

Mer än tre av fyra tycker att konsulthjälpen inte lett till någon förbättring.

Företagsfilosofin lean anammas av allt fler svenska myndigheter.

Förhoppningen är att verksamheten ska effektiviseras på samma sätt som hos den japanska biltillverkaren Toyota, där lean genomsyrat produktionen sedan 80-talet.

Målet är snabbare och bättre service genom att de anställda peppas till att ta egna initiativ.

2012 efterlyste Försäkringskassan ett konsultbolag som kunde träna ledningen i strategiskt tänkande och få personalen att hitta sätt att jobba smartare.

Uppdraget gick till danska Valcon.

"Väl använda pengar"

Sedan dess har Valcon fakturerat Försäkringskassan 33,8 miljoner kronor. Och enligt Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson är det ingen tvekan om att leansatsningen varit en bra investering.

- Mycket väl använda pengar, sa Eliasson när Expressen träffade honom i söndags kväll.

- Valcon hjälper oss att hitta fokus på var vi gör skillnad i ledningen.

Bland personalen är bilden en annan. Nyligen besvarade 1168 anställda frågan: ”Vad är den största förändringen i ditt arbete med lean hittills?”

Bara 7 procent ansåg att satsningen hade lett till ”större kundfokus”.

Den stora majoriteten - 77 procent - kunde inte se någon skillnad överhuvudtaget.

8 procent svarade att lean inneburit ”mer förnyelse”.

8 procent kryssade i alternativet ”lärandet har ökat”.

"En övertro på lean"

- De som applåderar idéerna lean är framför allt cheferna. Men vi som handlägger ansökningar har inte tid att ta till oss de här idéerna, det känns bara som att vi måste jobba ännu snabbare.

Det säger en av flera anställda som Expressen pratat med. Beskrivningen bekräftas av andra röster.

- Man går en utbildning i några dagar, sen är man tillbaka i samma stress som innan, säger en medelålders kvinna som jobbat i drygt tjugo år

- Det finns absolut bra tankar i leanfilosofin, framför allt att goda idéer ska kanaliseras uppåt. Men hela proceduren kring hur detta ska gå till är komplicerad och i slutändan har man inte tid, säger en yngre kvinna.

Siv Norlin, lokal ordförande inom Fackförbundet ST, säger att undersökningen speglar medlemmarnas allmänna uppfattning.

- Det finns en övertro på lean. Självklart är det bra att anställda förväntas lösa fler problem, Försäkringskassan har varit för toppstyrd. Men då krävs att man får rätt stöd uppifrån.

Effekten kan dröja

Enkätresultatet publicerades på Försäkringskassans intranät ”FIA” i slutet av mars. Häromdagen ryckte ledningen ut till försvar för samarbetet med Valcon. HR-chefen Lars-Åke Brattlund menade att personalen sannolikt kommer att ändra uppfattning så småningom.

”Idag kan vi inte se de långsiktiga effekterna. Det kan vi kanske göra först om några år”, svarade han i en intern intervju.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag