Taxiföraren trodde att Mikael Åkesson i Karlskrona var stupfull när han i själva verket hade ett begynnandeepilepsianfall. Mamma Ingrid och Mikaels personliga assistent Nehat Maxhuni är upprörda över taxiförarens beteende. Foto: Ola Åkerborn
Taxiföraren trodde att Mikael Åkesson i Karlskrona var stupfull när han i själva verket hade ett begynnandeepilepsianfall. Mamma Ingrid och Mikaels personliga assistent Nehat Maxhuni är upprörda över taxiförarens beteende. Foto: Ola Åkerborn

Mikael fick anfall - nobbades av taxi

Publicerad
Uppdaterad
KARLSKRONA. Midsommarafton förra året överlevde Mikael Åkesson, 25, i Karlskrona mirakulöst en svår trafikolycka där två personer omkom.
Olyckan gav honom en hjärnskada och epilepsi. När Mikael häromdagen skulle åka taxi struntade Taxi Kurirs förare i honom och körde därifrån.
Mikael var ju stupfull, tyckte föraren...
- Fruktansvärt upprörande och förnedrande, tycker Mikaels mamma Ingrid.
- Mikael har ju ända sedan olyckan kämpat hårt för att komma tillbaka.
I förrgår eftermiddag var han ute och promenerade i Karlskrona tillsammans med sin personliga assistent.
Mikael, som är delvis förlamad i höger sida, har varit på promenad flera gånger förut. Hjärnskadan gör att han då och då får epileptiska anfall och när han kände att ett sådant var på väg ringde assistenten Nehat Maxhuni efter en taxi.

"Försvann med en rivstart"

- När taxin kom fram satt Mikael ner på marken. Jag försökte få upp honom och väntade på att taxiföraren skulle komma ur bilen och hjälpa till, berättar Nehat.
- När taxin kom vevade chauffören inte ens ner rutan. Han försvann med en rivstart utan att vare sig fråga hur det stod till med Mikael eller om han kunde hjälpa till.
- Det är bedrövligt att bete sig så. Mikael märkte det och blev jätteledsen, det förvärrade faktiskt hans anfall, säger Nehat.
- När vi sedan ringde Taxi Kurir för att få en förklaring på förarens beteende möttes vi bara av en snorkig attityd och beskedet att "killen var ju stupfull". Det var förklaringen till att chauffören körde i väg utan att bry sig om Mikael.
I stället fick Nehat ringa ambulans som tog Mikael till lasarettet.

"Beklagar verkligen"

Hos Taxi Kurir i Karlskrona säger en av de två ägarna, Lennart Kron:
- Jag var inte själv inblandad i det här men har hört talas om händelsen.
- Med facit i hand så tycker jag att han kunde ha frågat hur det stod till med Mikael. Jag beklagar verkligen vad som hänt, säger Lennart Kron.
Kenneth Larsson
Kenneth Larsson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida