Moaweyh Ramly (till vänster) förhandlade med Migrationsverket. Foto: Gunno RaskMoaweyh Ramly (till vänster) förhandlade med Migrationsverket. Foto: Gunno Rask
Moaweyh Ramly (till vänster) förhandlade med Migrationsverket. Foto: Gunno Rask
Migrationsverket och de protesterande flyktingarna har nu kommit överens. Foto: Gunno RaskMigrationsverket och de protesterande flyktingarna har nu kommit överens. Foto: Gunno Rask
Migrationsverket och de protesterande flyktingarna har nu kommit överens. Foto: Gunno Rask
Bussen i Grytan, som flyktingarna inte ville lämna. Foto: LäsarbildBussen i Grytan, som flyktingarna inte ville lämna. Foto: Läsarbild
Bussen i Grytan, som flyktingarna inte ville lämna. Foto: Läsarbild

Migrationsverket:
"Vi har varit tydliga"

Publicerad

Flyktingprotesten på bussen utanför Östersund är löst.

Men de protesterande flyktingarna känner sig lurade av Migrationsverket.

– Vi är fruktansvärt besvikna. Migrationsverket har lurat oss, säger talespersonen Moaweyh Ramly till DN.se.

Protesterna vid flyktingförläggningen Grytan utanför Östersund har lösts. De protesterande flyktingarna lämnade bussen vid lunchtid på fredagen, efter att de nått en överenskommelse med Migrationsverket.

– Vi har gått med på att bo här i tre månader, sedan ska vi få bo närmare en stad, säger Moaweyh Ramly och uppger att de då ska få bo i lägenheter.

Flyktingarna flyttar nu in i asylboendet i Grytan. Migrationsverket bekräftar att man har nått en lösning.

– Det stämmer. Vi har pratat med de asylsökande på förmiddagen och de har beslutat sig för att avbryta sin protest, säger Sophia Öhvall Lindberg, presskommunikatör.

Öhvall Lindberg kan i nuläget inte bekräfta villkoren för överenskommelsen mellan Migrationsverket och de protesterande.

Vid 14-tiden på fredagen berättar Moaweyh Ramly för DN.se att löftet inte gäller längre.

– Efter att bussen lämnat oss fick vi besked om att vi inte längre skulle få något intyg om att vi ska få flytta till lägenheter inom tre månader. Vi är jättebesvikna. De har lurat oss, säger Moaweyh Ramily.

"Åkte i 15 timmar"

På nyårsafton vägrade ett 30-tal asylsökande att kliva av bussen som fört dem till anläggningen. Ett 20-tal personer flyttade in, men resten började protestera mot att de känt sig lurade och krävde att få bo i Malmö eller närmare en stad.

– De har ljugit för oss och berättade inte vart vi skulle åka när vi klev på bussen i Malmö. De sa att vi skulle åka i 30 minuter men vi åkte i 15 timmar. Vi vill åka till en plats som vi själva kan identifiera i förväg, säger Moaweyh Ramly, talesperson för de protesterande flyktingarna, tidigare till Expressen.se.

Migrationsverket har förhandlat löpande med de protesterande. Fem personer valde att lämna bussen och flyttade in på flyktingförläggningen i Grytan under gårdagen. Men majoriteten av de protesterande stod fast vid sina krav.

Enligt Migrationsverket är det inte möjligt att tillgodose kraven.

– Man erbjuds en plats och det finns inga andra platser i södra Sverige, utan det är de här platserna som erbjuds. Sedan har man möjligheten att ordna boende på egen hand, säger Pierre Karatzian.

"Gå fredligt tillväga"

Under tiden har bussen som Migrationsverket hyrt stått stilla utanför flyktingförläggningen. Bussen ägs av Bergkvara buss, vars chaufför fortfarande befinner sig i Östersund i väntan på att kunna använda bussen.

– Vi låter det gå fredligt tillväga och låter myndigheterna sköta det här. Det får ta den tid det tar, det är inte mycket vi kan göra åt det, säger Bo Mesan, driftchef på Bergkvara buss.

Expressen söker Migrationsverket för en kommentar.

Max Sohl Stjernberg
Max Sohl Stjernberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag