Migrationsministern har ingen registrerad tv-avgift

Publicerad
Uppdaterad
Nu är fler ministrar í blåsväder för obetalda tv-avgifter.
Inte heller migrationsminister Tobias Billström (m) betalar avgiften.
- Det finns inga ursäkter för att inte betala, det kommer jag också att göra, säger migrationsminister Tobias Billström till TT.
Efter en genomgång av regeringens betalningsvilja hos Radiotjänst har Tidningarnas Telegrambyrå funnit att migrationsminister Tobias Billström inte betalar tv-avgift och inte heller någon annan i hans hushåll. - Det finns inga ursäkter för att inte betala, det kommer jag också att göra, säger migrationsminister Tobias Billström till TT. Han har inte betalat någon tv-licens sedan han flyttade hemifrån för tio år sedan. Ungdomligt oförstånd, anger han som skäl. - När jag flyttade hemifrån 1996 valde jag att inte betala, eftersom jag inte tyckte att SVT producerade några bra program. Med åren blir man klokare och självklart ska man följa de lagar vi stiftat, säger han.

"Jag kommer att betala"

Att han blivit klokare just nu förklarar Billström så här: - Jag behövde uppenbart den här sparken i ändan. Nu har jag i alla fall bett Radiotjänst att räkna ut vad jag är skyldig inklusive ränta sedan 1996. Och den räkningen kommer jag att betala, säger han. Att riksdagsmän och i synnerhet regeringsmedlemmar har ett särskilt ansvar att följa de lagar man stiftat i riksdagen kan han bara hålla med om: - Jo, så är det. Nio av tio tv-innehavare gör rätt för sig. Tycker Tobias Billström andra senfärdiga borde följa hans exempel och be att få betala inte bara i framtiden utan också retroaktivt? - Jag får stå för mina egna gärningar, andra får fatta sina egna beslut, säger han. Det finns fler ministrar som så att säga kommit på bättre tankar. Vid lunchtid på onsdagen tog handelsminister Maria Borelius kontakt med Radiotjänst och anmälde tv-innehav. Hon ville dessutom betala retroaktivt från den 21 augusti i år då familjen flyttade hem från London.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida