Marlene Westberg från Migrationsverket fullt sysselsatt i telefon för att lösa problemet med de som vägrar kliva av. Foto: Svanthe Harström
Marlene Westberg från Migrationsverket fullt sysselsatt i telefon för att lösa problemet med de som vägrar kliva av. Foto: Svanthe Harström
Azad Arani och 6-åriga Irak Ziad har färdats 24 timmar med buss från Ljungbyhed. Utmattade. Hungriga. Trötta. Foto: Svanthe Harström

Azad Arani och 6-åriga Irak Ziad har färdats 24 timmar med buss från Ljungbyhed. Utmattade. Hungriga. Trötta.

 Foto: Svanthe Harström

24 flyktingar vägrar att lämna buss

Publicerad

24 flyktingar vägrar lämna en buss i Sundsvall.

De har erbjudits boende på två ställen utanför staden, men vill inte flytta in där.

– De vill vara närmre en större stad, de hade de förväntningarna, säger Johanna Uhr vid Migrationsverkets pressjour.

Nu vill flyktingarna åka tillbaka till Skåne.

– Vi är utmattade. Hungriga. Trötta, säger syriske Azad Arani som åkt bussen 24 timmar i sträck med sin gravida fru.

Vid 19-tiden fick polisen i Västernorrland ett samtal från Migrationsverket. En buss med 24 flyktingar, däribland en gravid kvinna, stod på centralstationen i Sundsvall och passagerarna vägrade kliva av.

Flyktingarna, som rest med bussen från Ljungbyhed utanför skånska Klippan hela dagen, har erbjudits boendeplatser i Torpshammar och på Åstön runt sju respektive fyra mil från Sundsvall. Flera hoppade av vid boendena, men en grupp på 24 personer har vägrat.

– Det stämmer. Det rör sig om 24 personer. De är på Sundsvalls järnvägsstation. De har fått information att de här boendena är de enda vi har, säger Johanna Uhr vid Migrationsverkets pressjour.

– De vill vara närmre en större stad, de hade de förväntningarna. Men det är väldigt ont om platser inne i städerna. Jag tror bara att det handlar om förväntningar. Vi kan inte göra så mycket mer.

"Vi är utmattade"

Bland de 24 personerna ombord finns flera barn. Syriske Azad Arani, hans gravida fru och 6-åriga Irak Ziad är några av de som sitter ombord på bussen som rullat från Skåne till Sundsvall i 24 timmar.

– Vi är utmattade. Hungriga. Trötta, säger Azad Arani.

Nu säger flera av flyktingarna att de vill åka tillbaka söderut, mot Stockholm eller Malmö.

– Vi vill inte bo så här, vi vill åka tillbaka till Malmö, säger en av flyktingarna på bussen.

Det är därför de står parkerade invid centralstationen i Sundsvall.

– Vi kan inte tvinga någon att gå av bussen, vi kan inte göra mer än att prata med dem. Bussen står vid stationen för att några ombord på bussen bett om det. Om de skulle vilja ta sig tillbaka neråt, mot Stockholm eller Malmö, säger Johanna Uhr.

"Inte där för att avhysa någon"

Migrationsverket har kommit överens med bussbolaget om att bussen ska stå kvar utanför stationen hela natten.

Minst en polispatrull befinner sig på plats för att hålla ordningen.

– Det är Migrationsverket som äger ärendet. Vi är inte där för att avhysa någon utan åkte bara dit för att de villa ha oss på plats, säger Maria Forsberg, kommunikationsbefäl vid polisen i Västernorrland.

Men stämningen beskrivs som både god och lugn trots omständigheterna.

Migrationsverkets regioner i hela landet vittnar om extrem boendebrist för flyktingar. I region norr, som Sundsvall tillhör, fanns det inte en enda ledig plats i går, fredag.

– Det finns inte en enda plats ledig, det är fullt. Det finns ett fåtal platser där man roterar ut de som ska flyttas vidare till andra boenden men annars är det fullt, sa Ann-Christin Sjöqvist, chef för mottagningsenheten i region norr, då.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida