Qian Zhijun har fått smeknamnet "Little Fatty" - och blivit megakänd på internet.
Qian Zhijun har fått smeknamnet "Little Fatty" - och blivit megakänd på internet.

Megakändis på nätet - tack vare sin lärare

Publicerad
Uppdaterad
19-åringen med de runda kinderna och den svarta kalufsen blivit megakänd - i alla fall på internet.
Kinesen Qian "Little Fatty" Zhijuns nuna har dykt upp i de mest oväntade sammanhang de senaste åren.
Allt började med ett fotografi som hans lärare laddade upp på nätet, skriver Reuters.
Bland de kinesiska nätanvändarna räknas han närmast som en kultfigur. Många tycker att fotot är oerhört komisk, så pass att det bland annat klippts in på filmaffischer till "Da Vinci-koden" och "Pirates of the Caribbean". Först blev Qian Zhijun bara irriterad när han insåg vad fotografiet ställt till med. - Nu känner jag annorlunda. Jag kan titta på här med ett lugnt sinne och känna mig lättad, säger Zhijun till Reuters.

Egen hemsida

Han har dessutom skaffat sig en egen hemsida som en kompis sköter åt honom. Där ger han tips på hälsosam mat och har ett forum för överviktiga personer. Han älskar nämligen att laga mat och hoppas att hans kändisskap ska hjälpa karriären på traven. Allra helst skulle han vilja jobba som programledare för ett matlagningsprogram.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag