Lotta Björk som är personalchef på McDonalds i Sverige säger att hon inte känner igen kritiken. Foto: SVT
Lotta Björk som är personalchef på McDonalds i Sverige säger att hon inte känner igen kritiken. Foto: SVT

McDonalds: "Orättvist"

Publicerad
Uppdaterad
McDonalds personalchef Lotta Björk slår tillbaka mot kritiken som riktas mot företaget i SVT:s
"Dokument inifrån" och menar att dokumentären är ensidig och inte ger en rättvis bild.
- Vi har 400 000 gäster varje dag. De skulle inte komma till oss om de på något sätt kände igen sig i detta, säger hon.
I SVT:s "Dokument inifrån" som sändes på söndagen riktas svidande kritik mot McDonalds. Ett hundratal före detta anställda har intervjuas av SVT - och i programmet uppges att de vittnar om hur personal tvingats jobba sjuka, tvingats jobba gratis och att mat märkts om för att verka fräschare än den är.
Men Lotta Björk som är personalchef på McDonalds i Sverige säger att hon inte känner igen kritiken.

Majoriteten nöjda

- Jag har jobbat på McDonalds i 22 år, och jag känner inte igen den bild som presenteras i programmet. Vi har 12 000 medarbetare i Sverige, och den stora majoriteten är nöjda. Vi har också 400 000 gäster varje dag och de skulle inte komma till oss om de på något sätt kände igen sig i detta, säger Lotta Björk som menar att "Dokument inifrån" inte ger en korrekt bild av verkligheten.

Samma över hela världen

- Dokumentären är ensidig och ger inte en rättvis bild av hur det är. Men självklart tar vi kritiken som riktas mot oss på största allvar och vi kommer nu att samla in mer fakta för att se om vi behöver vidta några åtgärder.
Enligt SVT förekommer samma typ av problem på McDonalds världen över.

Är det något fel i systemet som gör att det blir så här?

- Vi har gedigna kontrollsystem som vi kontinuerligt jobbar med att utveckla. Kan det påvisas att det på något sätt blivit fel ska vi naturligtvis åtgärda det, men först måste vi som sagt samla in mer fakta.

DISKUTERA HÄR!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag