McDonalds: "Känns väldigt tråkigt att höra"

Publicerad
Uppdaterad
McDonalds matfusk upprör Expressen.se:s läsare - och 87 procent uppger att de inte kommer att köpa mat på McDonalds mer.
- Det känns väldigt tråkigt att höra, säger Frida Berg som är presskontakt på McDonalds.
SVT:s " Dokument inifrån" avslöjar matfusk på 37 av 48 besökta restauranger, och det vanligaste är att hamburgare förvaras i värmeskåp i flera timmar och att gamla sallader märks om som nya. Ämnet engagerar Expressen.se:s läsare och 87 procent uppger i en omröstning att de kommer att sluta att äta på McDonalds. Frida Berg som är presskontakt på McDonalds i Sverige säger att snabbmatskedjan tar kritiken på allvar.
- Det känns väldigt tråkigt att höra, säger hon.

Hur ser McDonalds på kritiken?

- Vi tar det här på stort allvar men vi vet fortfarande inte exakt hur kritiken ser ut eftersom vi inte sett hela programmet. Först när vi gjort det och vet hur den ser ut kan vi gå till botten med det här. På McDonalds är vi väldigt noggranna med att om något inte står rätt till så agerar vi omedelbart och försöker åtgärda de felen.

Smakar inte lika gott

Frida Berg vill dock understryka att det inte handlar om matsäkerhet.
- Det här med tio minuter är vår egen regel. Vår affärsidé är att servera nylagad mat snabbt. Får en hamburgare ligga för länge så blir den torr och smakar inte lika gott, men det handlar inte om matsäkerhet.

Men att en hamburgare får ligga i två timmar, är det verkligen bra?
- Det är ingen fara bara den förvaras varmt nog. Men som sagt, den smakar inte lika gott och det är oacceptabelt. Vi har 12 000 medarbetare och de har ett ansvar att föja de regler som finns. Men de är inte ofelbara och misstag kan ske.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag