Foto: Tommy Pedersen/Scanpix/Jens L'Estrade
 Foto: Tommy Pedersen/Scanpix/Jens L'Estrade

Max vd: Katastrof om oppositionen vinner

Publicerad

I ett internt brev till de anställda på snabbmatskedjan Max meddelar vd Richard Bergfors att det vore en "fullständig katastrof" om oppositionen vinner eftersom de vill "höja både restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna".

Nu anklagar kritiker dem för att med förtäckta hot förmå de anställda att rösta på alliansen.

– Det är absolut inte så, säger Richard Bergfors själv.

Det är bland annat på bloggen Alliansfritt Sverige som det interna månadsbrevet nu börjat spridas. Innehållet är tydligt:

Ledningen för Max anser att det skulle bli en "fullständig katastrof" om oppositionen vinner valet, eftersom de vill höja restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga enligt Max.

Nu får Max kritik i de sociala medierna, där de anklagas för att försöka styra vad deras anställda röstar på.

"Viktig fråga"

Men Vd Richard Bergfors tillbakavisar det påståendet, och säger att han varje månad informerar sina anställda via brev om relevanta frågor.

– Just den här frågan kring arbetsgivaravgifterna och momsen är inte bara den viktigaste frågan den här månaden, utan hela det här året och kommande år. Det finns ingen annan fråga som är av så avgörande betydelse för oss och hela branschen, säger han.

Richard Bergfors säger att han också drivit frågor mot Alliansen tidigare, och han understryker att han inte uppmanar de anställda att rösta i någon specifik riktning.

– Jag skulle vara ganska naiv om jag trodde att det jag skriver skulle få någon större påverkan på hur folk röstar. Jag tror mer på människor än så, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag