Markus barnmat var full med glas

Publicerad
Uppdaterad
Markus, åtta månader, ligger inlagd på Umeå universitetssjukhus efter att ha fått i sig glassplitter från en barnmatsburk från Nestlé.
- Jag trodde först att det var en lökbit. Men så tittade jag ner i burken och såg att det låg en centimeterbred glasbit i den, säger Jenny Fallgren, 21.
I lördags satt hon barnvakt åt sin bästa väns barn, Amanda och Markus Bergström. Markus blev jättehungrig när de var ute i lekparken. - Han äter hellre maten kall än varm, så jag gav honom asiatisk gryta direkt från barnmatsburken. Men så började han blöda från munnen och halsen. Han hostade fram en glasbit och Jenny Fallgren upptäckte att det låg cirka 20 glasbitar i olika storlekar i burken. - Jag fick panik. Jag tänkte att jag hade dödat hennes son och åkte till akuten direkt.

Vill inte äta

Läkarna kunde inte hitta några allvarligare skador och Markus fick åka hem. Men i natt lades han in efter att ha varit otröstlig. Sedan den hemska matupplevelsen vill han inte äta fast föda utan lever på välling. - Han vägrar äta någonting från sked och har jätteont i magen. Vi har gett honom mosad potatis, men han bara skakar på huvudet.

Burken var hel

Jenny Fallgren säger att burken var hel och att skärvorna måste ha hamnat där innan den förslöts. - Burken var helt intakt. Det finns klickljud som garanterar att den är oöppnad och jag hörde det ljudet när jag öppnade burken, säger hon. Nu är hon orolig för att fler barn ska få i sig glassplitter från barnmatsburkar. - Jag tycker att det är jättehemskt och har hur dåligt samvete som helst, även om det inte direkt är mitt fel. Ett så stort företag borde kunna garantera att sådant här inte kan hända.

"Jätteledsna"

På företaget Nestlé beklagar man händelsen. - Det är ju fruktansvärt allvarligt, vi blev jätteledsna, både på konsumentens vägnar och våra egna, säger Marie Louise Elmgren, informationschef på Nestlé. - Vi måste få kontakt med konsumenten och få in burken för att kunna utreda det här och det måste ske jättesnabbt. Har det hänt något liknande tidigare? - Nej, det har aldrig hänt något liknande, att en hel mängd med glasbitar hamnat i barnmaten. Någonting har gått snett vid tillverkningen. Vi måste göra en ordentlig undersökning. Enligt Marie Louise Elmgren kan det bli aktuellt med ersättning till familjen. Men ingen serie med barnmatsburkar ska stoppas. - I nuläget kan jag bara bedöma att det inte finns någon annanstans. Det är rigorösa kontroller, dels hos leverantören och precis innan påfyllnad.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag