Marie Söderqvist: Väljarna börjar genomskåda en av Socialdemokraternas paradgrenar

Publicerad
Uppdaterad
Demoskops siffror visar det jag trott länge: alliansen kommer att vinna valet i höst. Man kan tycka att Mauds badtunna som lanserades inför förra valet och hennes uttalande om att de som har roligast vinner är hurtfriska i överkant. Men hon har en poäng.
Väljarna ser att de rödgröna helt enkelt är mindre samspelta än alliansen, trots att det rödgröna gänget har ägnat hela våren åt att låtsas vara kompisar.
Att se alliansens partiledare i samma badtunna känns fortfarande rätt naturligt. De använder ett stärkande bad för vad det är till för, de kopplar av, har ganska roligt och löser de konflikter som uppkommer genom sansade samtal.

I den rödgröna badtunnan är stämningen en annan. Maria Wetterstrand tycker att badvattnet borde vara kallt, ett 37-gradigt bad är alldeles för energikrävande, Lars Ohly längtar till östtyska ambassadens bastu och Mona Sahlin skulle helst vilja trona helt själv i tunnan.
Väljarna börjar också genomskåda en av Socialdemokraternas paradgrenar: att fälla krokodiltårar när borgerligheten får agera städtant i ekonomin.
Vi har sett det förr: först kallas friskolereformer, skattereformer och pensionsreformer för orättvisa och oanständiga av Socialdemokraterna. Sedan behåller man utan att blinka alla ändringar när man återfår makten.
Nu är det jobbskatteavdragets tur att först skällas ut som alla klyftors moder, och så visar det sig att de rödgröna vill ha kvar nästan hela avdraget. För det är klart att man inte kan ta tillbaka en trettonde månadslön hur som helst.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag