Stjärnkrögaren Leif Mannerström rasar mot den torftiga maten på äldreboendet i Sundsvall. Foto: Lennart RehnmanStjärnkrögaren Leif Mannerström rasar mot den torftiga maten på äldreboendet i Sundsvall. Foto: Lennart Rehnman
Stjärnkrögaren Leif Mannerström rasar mot den torftiga maten på äldreboendet i Sundsvall. Foto: Lennart Rehnman
Per Larssons 92-åriga mamma serverades två hårda, vita potatisar och ett gäng korvskivor av hemtjänsten. Foto: PrivatPer Larssons 92-åriga mamma serverades två hårda, vita potatisar och ett gäng korvskivor av hemtjänsten. Foto: Privat
Per Larssons 92-åriga mamma serverades två hårda, vita potatisar och ett gäng korvskivor av hemtjänsten.  Foto: Privat

Mannerström rasar mot torftiga maten

Publicerad

Måltidschefen i Sundsvall har backat – den 92-åriga kvinnan borde inte fått så torftig mat på äldreboendet.

Men stjärnkrögaren Leif Mannerström rasar mot verksamheten.

– Hälsa henne från mig att hon borde stå i köket varje dag och se till att maten blir god. Det är det hon har betalt för, säger han.

Per Larssons 92-åriga mamma bor på äldreboende i Sundsvall. När hon bjöds på "korvgryta med potatismos", som visade sig vara tio korvskivor och två ensamma potatisar, publicerade Per Larsson bilden på sin Facebooksida – och sedan fick den spridning i sociala medier.

Nu har kommunen backat.

– Utifrån bilden ser det inte ut som det ska göra och håller inte den kvaliteten som vi ska hålla, säger Anna-Sofia Kulluvaara, måltidschef på Sundsvalls kommun.

"Hon borde stå i köket varje dag"

Stjärnkrögaren Leif Mannerström menar att måltidschefen borde ha brytt sig om maten mycket tidigare.

– Hälsa henne från mig att hon borde stå i köket varje dag och se till att maten blir god. Det är det hon har betalt för. Man måste ju tycka det är roligt att jobba. Jag är 75 år, men jag har jobbat i dag. Full restaurang! Det är kanonroligt! Jag älskar det, säger Leif Mannerström.

Han har varit engagerad i äldrematen i flera år, och höll på att gå i taket när han såg korvrätten från Sundsvall.

– Jag är så tacksam för att du ringde. Vi satt precis och pratade om det där. Man säger att det blir bättre, men på vissa ställen är det förfärligt. Man respekterar inte alls de äldre, säger han.

Det finns bra exempel

Leif Mannerström medverkade 2013 i SVT-serien "Sveriges bästa äldreboende", där han bland annat lagade mat till åldringarna på Smedbackens äldreboende i Lycksele.

– De här människorna har för fan gjort rätt för sig och förtjänar bra mat och lite ordning och reda, sa han då.

Men det finns också positiva exempel, som till exempel Munkedal, där de äldre lagar sin egen mat.

– Man kan inte dra alla över en kam. Det finns de som är så duktiga att de blir obekväma för andra, just genom att vara så duktiga, säger Leif Mannerström.

"Korv kan vara jättegott"

God mat handlar inte om pengar, menar Mannerström.

– Absolut inte. Inte alls. Man säger alltid "vi har inga resurser", men det handlar mer om ett gott ledarskap. Korv kan vara jättegott, men inte om man serverar det med två skrynkliga potatisar, säger han.

I Sundsvallsfallet var en komplikation att Per Larssons mamma är allergisk mot flera livsmedel.

– Det behöver inte vara svårare, det tycker jag inte alls. Det är bara att ta hänsyn. Det är deras skyldighet att se till det, precis som en restaurang redovisar innehållet, säger Leif Mannerström.

På White Guide-galan 2016 kommer han att dela ut sitt eget pris till ett äldreboende som serverar bra mat.

– Jag har avsatt ett antal pengar som jag ska dela ut till någon som lagar bra mat till äldre. Man måste få upp statusen, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag