Madonna tillhör Warner. Foto: Sergio Moraes
Madonna tillhör Warner. Foto: Sergio Moraes

Mängder av musik plockas bort från Youtube

Publicerad
Uppdaterad
Musikbolaget Warner Music Group kommer att ta bort alla musikvideor med anknytning till bolaget från Youtube, skriver Dagens Nyheter. Anledningen är oenigheten om hur mycket musikbolaget ska få betalt när deras musikvideos spelas på videosajten.
Warner Music Groups förhandlingar med videosajten Youtube har strandat och musikbolaget tar nu bort alla musikvideor som har koppling till Warner Music Group och musikförlaget Warner/Chapell. Det rör sig om hundratusentals videor med artister som Neil Young, Eric Clapton, James Blunt, Morissey och Kylie Minogue för att bara nämna några, skriver Dagens Nyheter.

Kräver högre ersättning

Tvisten består i att Warner Music Group inte är nöjd med den ersättning som youtube betalar ut varje gång en länkt till en av bolagets videor klickas.
Youtube har avtal med flera stora musikbolag och de får betalt dels genom en procentsats på reklamintänkterna på sajten, dels en ersättning varje gång en länk till någon av bolagens videor klickas.
Det är ännu inte känt om ytterligare musikbolag kommer att följa Warner Music Groups exempel och avbryta samarbetet med youtube, skriver Dagens Nyheter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag