Cecilia Hammargren var på plats och är kritisk till hotellpersonalens agerande. Foto: PrivatCecilia Hammargren var på plats och är kritisk till hotellpersonalens agerande. Foto: Privat
Cecilia Hammargren var på plats och är kritisk till hotellpersonalens agerande. Foto: Privat
Personen avled på stranden utanför ett hotell på turistorten Hurghada i Egypten. Foto: PrivatPersonen avled på stranden utanför ett hotell på turistorten Hurghada i Egypten. Foto: Privat
Personen avled på stranden utanför ett hotell på turistorten Hurghada i Egypten. Foto: Privat

Man dog i Hurghada: "Ingen reagerade"

Publicerad

På söndagseftermiddagen avled en person på turistorten Hurghada i Egypten.

Svenska Cecilia Hammargren var på turistorten och bevittnade det dramatiska händelseförloppet.

Hon är kritisk till att ingen i hotellpersonalen agerade när den döde mannen påträffades.

– De liksom tittade på och fortsatte med sitt och badvakten vrålade flera gånger om "kom och hjälp mig, kom och hjälp mig", säger hon.

Cecilia Hammargren berättar att stranden vid hotellet i Hurghada är väldigt långgrund och att det ligger korallrev nära stranden som gör att många turister gärna snorklar där. Men stämningen på turistorten ändrades plötsligt under söndagseftermiddagen.

– Ungefär 20 meter ut i vattnet var det en man som var ute och snorklade och helt plötsligt hör jag upprörda röster och ganska snart var det någon som skrek på hjälp på engelska, berättar Cecilia Hammargren.

Cecilia Hammargren berättar att det var en person som snorklat vid korallreven och som då hade sett en man ligga livlös på bottnen.

– De drog upp honom och skrek på hjälp flera gånger. Först var det ingen som reagerade, alla tittade upp och undrade var ljudet kom ifrån och då började turister springa ner i vattnen och sedan kom det en badvakt som skenade ner i vattnet.

Cecilia Hammargren är kritisk till hotellpersonalens agerande vid händelsen, eller snarare avsaknaden av agerande hos personalen.

– Ingen annan av hotellpersonalen reagerade, de liksom tittade på och fortsatte med sitt och badvakten vrålade flera gånger om "kom och hjälp mig, kom och hjälp mig".

"Gjorde inget"

Cecilia Hammargren berättar att turister tillsammans med badvakten började bära kroppen in mot land.

– Det var en svensk kvinna som sprang fram och sa att hon var läkare och började göra hjärt- och lungräddning, men ganska snart slutade hon och sa att han är död, säger Cecilia.

– Och sen stod alla bara där. De gjorde inget och de kom fortfarande ingen personal från hotellet.

Enligt Cecilia dröjde det 17 minuter innan en läkare kom – promenerandes.

– Men inga ambulanser eller någonting annat, berättar Cecilia och fortsätter:

– Sen kom det ner en från personalen på hotellet och frågade hur vi som var omkring mådde. Då låg kroppen blottad på stranden och den här kvinnan som jag förmodar var hans fru låg ju över honom och grät och då gick hon runt och frågade hur det var med oss andra, det var helt bisarrt. Sen kom det en tjej från Ving och frågade ifall vi behövde hjälp och då kunde vi gå till miniklubben och prata med henne där och jag kände bara att det var patetiskt.

Såg barn kroppen?

– Ja, det gjorde de. Jag har själv barn och vi plockade bort våra barn, men den låg ju helt blottad så alla kunde se och stranden är inte så jättebred och här är inte jättemycket turister. Det är kanske 30-40 personer på stranden runtomkring så alla såg ju vad som hände.

Expressen har varit i kontakt med resebyrån Ving som kan bekräfta ett en person avlidit på stranden utanför deras hotell under söndagen. Personen är inte svensk medborgare och var gäst på grannhotellet enligt Ving.

"Vi väntar fortfarande på en rapport från hotellet. Vår personal på plats rapporterar att våra gäster har upplevt att hotellpersonalen inte var tillräckligt kompetent och agerade tafatt. Självklart tar vi detta på stort allvar och tar det vidare med hotelledningen. Det fanns beredskap på plats vid händelsen; det fanns en hjärtstartare på läkarkliniken. Det fanns också en ambulans stationerad i Makadi på plats. Vi tar detta på största allvar och ska försäkra oss om att alla rutiner fungerar tillfredsställande i framtiden", skriver Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Magdalena Öhrn uppger även att läkaren som agerade på stranden har fått sparken samt att man efter händelsen hållit en övning i första hjälpen med hotellpersonalen.

"Vi ser också på möjligheterna att ha ett ställe på stranden där det ska finnas ett litet förråd med syrgas och hjärtstartare", skriver Magdalena Öhrn.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag