Foto: Lisa Mattisson
 Foto: Lisa Mattisson

Man död på flygplan från Thailand

Publicerad

En 34-årig man avled på ett flygplan mellan Phuket i Thailand och Arlanda.

Enligt polisen är mannens dödsorsak inte fastställd.

– Stämningen var ganska oroväckande till en början och alla undrade vad som pågick, säger en passagerare till UNT.

En man insjuknade på ett flygplan från turistparadiset Phuket i Thailand.

Sjukvårdutbildad personal ombord försökte hjälpa honom i luften men hans liv gick inte att rädda, enligt polisen.

– Han konstaterades död när planet landade på Arlanda, säger Darko Ali, stationsbefäl vid Arlandapolisen.

Flygplanet landade på Arlanda klockan 14.30 på lördagseftermiddagen.

– Det skedde någon gång under resan hem. Vi fick reda på det ett par, tre timmar innan planet landade. Så någonstans bortanför Europa var det, säger Anders Nilsson, stationsbefäl vid Arlandapolisen.

Mannen var svensk medborgare och reste tillsammans med sin familj.

Kroppen ska obduceras

Kroppen fördes till rättsmedicin för obduktion men inget brott misstänks.

– Vi har vidtagit de åtgärder som vi gör när vi har dödsfall där inget brott misstänks. Obduktionen får visa på dödsorsaken, säger Darko Ali.

Polisen väntar under söndagen på resultatet.

– Men allt tyder på att det är ett normalt dödsfall, någon form av sjukdom bakom. Vi har ingen misstanke om något annat, säger Anders Nilsson.

Mannens anhöriga har underrättats av polisen.

Planet hade 288 passagerare. En passagerare som var med på planet, som vill vara anonym, säger till UNT att passagerna inte fick veta vad som hänt under själva flighten.

– Det man gjorde på flyget var att man spärrade av en avdelning med filtar som tejpades fast med silvertejp så att man inte såg in. Stämningen var ganska oroväckande till en början och alla undrade vad som pågick, fortsätter vittnet som sedan förstod allvaret då flygvärdinnorna började springa i mittgången, säger passageraren till tidningen.

"Spärrade av en avdelning"

Enligt passageraren användes filtar för att skärma av den sjuke mannen.

Planet landade i tid på Arlanda. Det gjordes inget försök att landa på en annan flygplats för att snabbare få mannen till sjukhus trots att det var flera timmar kvar till Stockholm när mannen insjuknade.

– Det är befälhavaren ombord som tar beslut om man ska gå ner tidigare. I det här fallet togs det beslut med en akutläkare som vi hade kontakt med via sattelittelefon. Läkaren rådde piloten att fortsätta till slutdestinationen, säger Johan Gauermann, operativ chef på Tuifly Nordic, som flög planet på uppdrag av Fritidsresor.

Fritidsresor vill inte kommentera händelsen.

– Vi kommenterar aldrig våra eller våra konkurrenters kunder med hänsyn till deras integritet, säger Mathias Bergendahl på Fritidsresors pressjour.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag