Åhléns har skrotat flick- och pojkavdelningar för sina barnkläder, vilket mötts av skilda reaktioner från kunderna.Åhléns har skrotat flick- och pojkavdelningar för sina barnkläder, vilket mötts av skilda reaktioner från kunderna.
Åhléns har skrotat flick- och pojkavdelningar för sina barnkläder, vilket mötts av skilda reaktioner från kunderna.
Charlotte Karlenvie är en av de som hyllar Åhléns nya tilltag. Foto: Ninja-Li EinarsenCharlotte Karlenvie är en av de som hyllar Åhléns nya tilltag. Foto: Ninja-Li Einarsen
Charlotte Karlenvie är en av de som hyllar Åhléns nya tilltag. Foto: Ninja-Li Einarsen
Men Lilly Widell ställer sig kritisk till kedjans agerande: "Typiskt Sverige att krångla till det för majoriteten på grund av en minoritets åsikter". Foto: ABRAHAM ENGELMARKMen Lilly Widell ställer sig kritisk till kedjans agerande: "Typiskt Sverige att krångla till det för majoriteten på grund av en minoritets åsikter". Foto: ABRAHAM ENGELMARK
Men Lilly Widell ställer sig kritisk till kedjans agerande: "Typiskt Sverige att krångla till det för majoriteten på grund av en minoritets åsikter". Foto: ABRAHAM ENGELMARK

Mamman Charlotte hyllar Åhléns tilltag

Publicerad

Klädkedjan Åhléns har flera gånger kritiserats för att de delat upp sin barnavdelning efter flick- och pojkkläder.

Nu backar butikskedjan och skrotar den traditionella könsuppdelningen – något som hyllas av kunderna.

– Jag har länge velat se ett sådant här initiativ, för det finns så otroligt mycket normer kring kläder som begränsar oss, säger kunden Charlotte Karlenvie.

Men alla är inte lika nöjda.

Klädkedjan Åhléns har flertalet gånger kritiserats för sin barnklädesavdelning där utbudet är könsuppdelat efter flicka respektive pojke. Många föräldrar har reagerat på det och menat att kläderna borde vara uppdelad efter storlek.

Kvällsposten skrev om Lina Rudin, från Lund, som ilsknade till mot Åhléns.

– Det var tydligt uppdelat för pojkar och flickor, och på tjejsidan var det mycket glitter och rosa. Jag hittade inget på pojksidan heller, sa Lina Rudin, då.

Skrotar avdelning

I slutet av april meddelade Åhléns att de skrotar sin traditionella flick- och pojkuppdelning och inför i stället en könsneutral barnavdelning uppdelad efter storlek.

– Vi vet genom undersökningar att våra kunder efterfrågar det. Vi tycker att kunderna och deras barn själva ska få välja vad de vill köpa i en miljö som snarare fokuserar på barnets personlighet och lekstil än kön. Vi tror inte att kön alltid är det som avgör personlighet och vilka kläder du vill ha, säger Monica Hultgren, pressansvarig på Åhléns.

Det är de fem största varuhusen som har infört indelningen och under hösten är det tänkt att de övriga 64 affärerna kommer att ändras i efterhand.

"Fler än två kön"

En av de som hyllar det nya konceptet är Charlotte Karlenvie, 35, från Kalmar.

– Jag har länge velat se ett sådant här initiativ, för det finns så otroligt mycket normer kring kläder som begränsar oss och bestämmer hur vi får se ut och vilka vi får vara. Dessutom, varför ska vi ha just två avdelningar när det finns fler än två kön, säger hon.

Charlotte blev glad över att henne son kunde välja fritt bland kläderna.

– Just den dagen var jag där med min sexåring för att välja kläder till hans födelsedagskalas, och det var en häftig upplevelse att se honom välja helt fritt utan en tanke på om det som han kollade på var ämnat för honom eller inte. Han bara valde det som han gillade och var supernöjd.

"Typiskt Sverige att krångla"

Men alla är inte lika nöjda med den nya uppdelningen. Lilly Widell, 33, från Märsta, är en av dem som ställer sig kritisk till den nya klädavdelningen.

– Jag vet inte hur det kommer att se ut i praktiken, men det låter inte som att det löser något praktiskt problem. Om jag letar efter en blå tröja till min pojke med tryck på bilar som han älskar, och det är blandat med blå tröjor med tjejtryck i samma storlek så slösar det bara min tid!

– Typiskt Sverige att krångla till det för majoriteten på grund av en minoritets åsikter, säger hon.

Nöjda kunder

Monica Hultgren, pressansvarig på Åhléns, säger att många kunder har varit positiva till ändringen.

– Enstaka kritik får vi också. Men alla våra kunder ska känna sig trygga med att det fortsatt kommer vara lätt att hitta de plagg som föräldrar och barn önskar ha på sig.

Det är många föräldrar som menar på att det nu blir krångligare att hitta typiska "tjej-" eller "killkläder", när allt är sorterat efter storlek, vad anser ni om det?

– Vi jobbar för att göra våra barnavdelningar så tydliga som möjligt för våra kunder, så att det ska gå lätt att hitta vilka kläder du vill ha, oavsett kön.

Finns det risk för att ert så kallade tilltag uppfattas som ett spel för gallerierna? Att det ni gör bara görs för att det är "rätt i tiden"?

– Vi vet genom undersökningar att våra kunder efterfrågar denna förändring. Vi tycker att den nya klädindelningen utifrån storlek för barn är framtiden, och att det nu är dags för ett nytt sätt att presentera kläder för barn och deras föräldrar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag