Kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine har minskat sitt innehav av H&M-aktier, samtidigt som de är bästa vänner med H&M-arvtagarna. Foto: Bertil Enevåg Ericson / Scanpix
Kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine har minskat sitt innehav av H&M-aktier, samtidigt som de är bästa vänner med H&M-arvtagarna. Foto: Bertil Enevåg Ericson / Scanpix

Madde och Victoria säljer H&M-aktierna

Publicerad

De är bästa vänner med H&M-arvtagarna Karl-Johan Persson och Lina Tham.

Men i kronprinsessan Victorias och prinsessan Madeleines aktieportföljer är klädjätten ingen vinnare. Förra året såldes hälften av kungabarnens innehav i klädjätten.

- Vi ser långsiktigt i våra placeringar, förklarar Jan Lindman, ekonomidirektör och överintendent vid hovet.

Hela kungafamiljen är intresserad av värdepapper och då aktier.

Expressen har nu granskat kungafamiljens privata aktier och klart står att kungen har sina innehav främst inom Wallenbergsfären. Placeringarna är långsiktiga och det är sällan han gör några ändringar i innehavet.

Expressen har tittat på familjens innehav under 2012 och det var inget lyckat år för kungafamiljen när det gäller aktieförsäljningarna. Flera av bolagens aktiekurser ökade efter att kungafamiljen hade gjort sina försäljningar - uppgifter som kommer från de offentliga aktieböckerna hos Euroclear (före detta Värdepapperscentralen, VPC).

"Långsiktig plan"

Kungen sålde under förra året 7000 aktier i Atlas Copco. Ett olyckligt val då aktien steg med 30 kronor på ett år. Detsamma gäller försäljningarna av 8000 aktier i Scania - även de steg drygt 30 kronor.

- Det är jag som tar besluten att sälja och köpa, förklarar Jan Lindman, ekonomidirektör vid hovet.

- Vi har det så bara för att ingen i familjen ska hamna i en situation att de kan ifrågasättas för att ha fått information i förväg om något bolag. Det är först efter att jag köpt eller sålt som jag informerar kungafamiljen.

När det gäller kungabarnens aktieportföljer är det också få ändringar som har skett under förra året. De har gjort sig av med sina aktier i Electrolux. Även om innehaven var blygsamma så blev det förlust.

De hade alla 1500 aktier var den sista december 2011 till kursen 109,70 kronor. Ett år senare var aktien värd 170,50 kronor. Även de har sålt alla Scaniaaktierna med förlust.

Kronprinsessan Victoria och prinsessan Madeleine är båda nära vänner till H&M-arvtagarna Karl-Johan Persson och Lina Tham. Respektive familjer umgås privat och det var hos Karl-Johan Persson som kronprinsessan Victoria hade sin möhippa. Lina Tham är en av prinsessan Madeleines bästa vänner.

Men bolaget H&M är ingen vinnare i någon av kungabarnens aktieportföljer - tvärtom. Victoria och Madeleine minskade sina innehav från 12000 till 7000. Carl Philip sålde hälften av sina 12000 aktier.

- När vi förvaltar pengarna för kungafamiljen gör vi det hela tiden utifrån att vi vill ha en långsiktig plan. En sådan kan vara att sprida riskerna och kanske inte ha för mycket samlat i exempelvis ett bolag.

- Sälja H&M var mitt beslut och ingen av familjemedlemmarna visste om detta i förväg, förklarar Jan Lindman.

- Kungen kan efteråt kommentera olika affärer och då kan jag få en kommentar av skiftande karaktär. Kungen kan ha egna synpunkter på ekonomins utveckling, tanke kring olika branscher. Han är extremt välorienterad på hur det ser ut i landet.

Försäljningen får tummen ner

Jan Lindman förklarar att deras ledstjärna när det gäller aktier är att inte göra så mycket affärer och tänka långsiktigt.

- Om vi får en bred nedgång i ekonomin vill vi inte hamna i en situation där vi måste sälja, utan vi vill då kunna sitta lugnt i båten.

Claes Hemberg, en av landets mest kända sparekonomer, ger tummen ner för att kungabarnen har gjort sig av med H&M:

- Det hade jag inte gjort. H&M är en bra aktie som har gett bra utdelning. Jag är övertygad om att H&M kommer överträffa snittet de närmaste tio åren. Så H&M hade jag nog behållit.

Inte heller försäljningen av Scania får godkänt:

- Jag skulle ha behållit Scania, men gjort mig av med Electrolux. Jag har svårt för det bolaget, de tjänar pengar på att tillverka billigare och billigare. Det håller inte längden.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida