Resenärer blev strandade på Arlanda. Foto: Johan Nilsson / TtResenärer blev strandade på Arlanda. Foto: Johan Nilsson / Tt

Resenärer blev strandade på Arlanda.

 Foto: Johan Nilsson / Tt
Luftrummet var stängt i stora delar av Sverige. Här resenärer på Arlanda. Foto: Johan Nilsson / TtLuftrummet var stängt i stora delar av Sverige. Här resenärer på Arlanda. Foto: Johan Nilsson / Tt

Luftrummet var stängt i stora delar av Sverige. Här resenärer på Arlanda.

 Foto: Johan Nilsson / Tt
Luftrummet i Stockholm har stängts efter problem med en radar. Foto: Johan Nilsson / ScanpixLuftrummet i Stockholm har stängts efter problem med en radar. Foto: Johan Nilsson / Scanpix
Luftrummet i Stockholm har stängts efter problem med en radar. Foto: Johan Nilsson / Scanpix
Inga plan kan lyfta eller landa just nu. Foto: Olle SporrongInga plan kan lyfta eller landa just nu. Foto: Olle Sporrong
Inga plan kan lyfta eller landa just nu. Foto: Olle Sporrong

Flera flygplatser
fick stängas ned

Publicerad

Luftrummet över Stockholm och stora delar av Sverige var under torsdagen stängt.

Även SJ ska ha drabbats av tekniska problem då deras bokningssystem under eftermiddagen låg nere.

Men vid halv två-tiden meddelade Luftfartsverket att problemen hade lösts och flygtrafiken kunde allt eftersom återupptas.

– Det rörde sig om ett problem med datakommunikation i flygledningssystemet, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia.

De tekniska problemen fick under torsdagen Sverige att stanna helt och hållet.

Det kommunikationsproblem, som handlade om att nätverket till radarn och kommunikationssystemet slutade att fungera, drabbade framför allt Arlanda och Bromma. Men flera flygplatser från norr till söder påverkades av händelsen, bland andra Skavsta, Kallax, Malmö och Landvetter. Detta gjorde att inga plan kunde lyfta.

Bland annat satt också fotbollslaget Malmö FF fast ombord på ett flygplan innan de fick lämna.

Enligt DN fick vissa plan dirigeras om till Malmö från Stockholm.

– Då gjorde man som så att man landade ner de flygplan som var i luften och tillät inga nya starter, säger Björn Stavås, chef för flygtrafikledningen på Bromma flygplats, till tidningen.

Enligt uppgifter till Expressen backar ett flygplan ut ur gaten på Arlanda vid 14-tiden. Det skulle ha lyft 12.25 till New York men har stoppats på grund av luftstoppen.

Enligt kaptenen ombord är planet ett av två flygplan som ska testa om radarn fungerar.

"Inga plan fick starta"

Enligt Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia som driver de flesta av flygplatserna i Sverige, sköt man upp alla avgångar från Arlanda, Bromma och Landvetter.

Vad kommunikationsproblemet berodde på vet hon dock inte.

– Det är väldigt ovanligt att luftrummet stängs på det här sättet. Planen som befann sig i luften kunde vi ta ner visuellt, men inga plan fick starta från dessa tre flygplatser när luftrummet var stängt, säger hon.

 

 

 

 

Även på Skavsta påverkades flygtrafiken av att luftrummet har stängts. Men vid 13-tiden stod det endast två flygplan stilla på landningsbanan.

– Vi påverkas precis som andra flygplatser, det är inte mycket vi kan göra mer än att sitta och vänta samt informera de resenärer som befinner sig här, säger Joakim Lindholm, verksamhetsansvarig vid Skavsta flygplats.

Förseningar fram till fredag

Vid halv två-tiden kom beskedet att kommunikationsproblemen skulle vara lösta och att flygtrafiken sakta men säkert skulle kunna återupptas.

Stora förseningar väntas dock vara en konsekvens av att luftrummet var stängt under mer än två timmar.

Enligt Per Fröberg, pressansvarig vid Luftfartsverket, arbetar man under torsdagseftermiddagen med att söka efter vad som gick fel samt att få i gång trafiken igen.

– Just nu vet vi inte vad som orsakade kommunikationsproblemet. Som tur är inträffar sådana här saker väldigt sällan, i närtid kan jag endast komma ihåg en händelse från i november i fjol då vi hade ett avbrott i 45 minuter på grund av en störning, säger han.

Arbetet med att åter få i gång flygtrafiken kommer under torsdagen att vara omfattande. Per Fröberg jämför det hela med en bilkö – alla plan kommer inte att kunna släppas i väg samtidigt.

– Vi kan inte gå från noll till hundra utan vi genomför en successiv upptrappning. Det kommer att ta hela torsdagen och kanske även fredag morgon innan vi är i fas igen på Arlanda. Alla flygplan står just nu på fel plats och det har blivit många fel i systemet, säger han.

I stort sett alla flygplatser i Sverige drabbades på något sätt av flygproblemen. På vilket sätt flygplatserna har drabbats återstår att utreda, men redan nu står det klart vilka som drabbades hårdast.

– Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö hade problem med kommunikationen. Men sedan berörs ju alla andra flygplatser indirekt eftersom framför allt Arlanda och Bromma är navet i hela flygsystemet. Så ur ett passagerarperspektiv har ju alla flygplatser drabbats, säger Per Fröberg.

"En driftrelaterad störning"

Parallellt med flygkaoset fick SJ vid 13-tiden problem med sitt bokningssystem. Personer kunde inte boka biljetter via internet, och telefonköerna blev under eftermiddagen långa.

Vid 14-tiden meddelade SJ att problemet fortfarande inte var löst, och att man fortfarande felsökte problemet.

– Trafiken rullar på som vanligt, men det är just biljettbokningen som inte är möjlig för närvarande, säger Jenny Spets, presstalesperson på SJ.

Vidare påpekade hon att det inte finns någon anledning att se något sammanhang med flygproblemen som uppstod tidigare under torsdagen.

Strax efter klockan halv tre meddelade SJ att bokningssystemet åter fungerade som det skulle.

– Störningen var driftrelaterad, det berodde alltså på kommunikationsproblem mellan våra säljsystem, säger Alejandro Soler, presskommunikatör på SJ.

Han menar att människor som under den här tiden inte kunde boka biljetter, och således missade sitt tåg, är välkomna att höra av sig för att ansöka om ersättning.

– Det är samma rutin som när man ansöker om ersättning vid försening, har man blivit försenad eller missat tåget på grund av det här tekniska problemet är man välkommen att kontakta oss, säger Alejandro Soler.

MSB: Se till att alla har stöd

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, håller koll på händelsen.

– Vi har uppfattat det i vår omvärldsbevakning, och vi följer händelsen. Men vi vet inte så mycket just nu. Vi vet att det är någon störning, men vi håller på att skapa oss en bild av det, säger Liselotte Jansson, presskommunikatör vid MSB.

Hon säger att MSB kontaktats i samband med det pågående trafikhaveriet, men hon vill inte gå in på vilka aktörer som hört av sig.

– Vår uppgift är att samordna vid en större krishändelse, att se till att alla aktörer har ett stöd. Vi får följa händelseutveckling. Vilka kontakter som har gjorts kan jag inte gå in på, säger Liselotte Jansson.

Enligt Luftfartsverket kommer den utredning som nu har inletts för att få reda på orsaken bakom kommunikationsproblemet att pågå under en längre tid.

– Det går aldrig att säga exakt hur lång tid det kommer att ta, men vi pratar om flera dagar eller om veckor. Vårt fokus ligger nu snarare på att trafiken ska kunna köras för fullt så snart som möjligt. Men följdförseningar får passagerare räkna med under resten av dygnet, säger Per Fröberg.

"Behöver säkerställa att det inte händer igen"

Arbetet på flygplatserna runtom i landet kunde ganska snabbt klaras av efter att luftrummet hade återöppnats av Luftfartsverket under eftermiddagen.

Men i Stockholm, på Arlanda och på Bromma flygplats, har efterarbetet varit mer krävande.

– Mellan 17-19 går vi in i de mest intensiva timmarna då flest avgångar ska hanteras. Prognosen är att vi kommer att vara ikapp vårt schema under kvällen, men det är svårt att säga exakt när. Sammanlagt 80 plan har blivit försenade eller ställts in i dag, runt 60 av dessa med avgång från Arlanda och Bromma, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia.

Hon berättar att Swedavias arbete till största del består av att sprida information vidare till resenärer samt att driva på arbetet för att undvika fortsatta förseningar.

Anne Ekberg, pressekreterare hos statsminister Stefan Löfven, hänvisar alla frågor om flygkaoset till infrastrukturministern.

Regeringen följer nu händelseutvecklingen genom näringsdepartementet och infrastrukturminister Anna Johansson.

– Det är naturligtvis aldrig bra när det uppstår störningar av den här dimensionen i trafiksystemen. Det är viktigt nu att man tar reda på vad det är som har hänt och ser om man behöver vidta åtgärder för att säkerställa att det inte händer igen, säger hon.

Texten uppdateras.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag