DELTAR I VALFILMEN. Socialdemokraternas ledare Stefan Löfven och LO-toppen Karl-Petter Thorwaldsson i Tranås i januari. I samband med arbetsplatsbesöket spelades delar av filmen in. Foto: ANNA HÅLLAMS Foto: Anna Hallams
DELTAR I VALFILMEN. Socialdemokraternas ledare Stefan Löfven och LO-toppen Karl-Petter Thorwaldsson i Tranås i januari. I samband med arbetsplatsbesöket spelades delar av filmen in. Foto: ANNA HÅLLAMS Foto: Anna Hallams

LO:s valfilm får kritik  för sina gamla siffror

Publicerad

I dag släpper LO valfilmen "Reinfeldts Sverige".

Den sågar regeringens skattesänkarpolitik.

Men en del av siffrorna är redan gamla - sedan filmen gjordes har regeringens förslag ändrats.

Och i går kväll slog Fredrik Reinfeldt tillbaka mot filmens budskap att klyftorna ökat.

– Det var någon som påpekade att det är lite lustigt i Sverige för att klyftorna växer när vi har socialdemokratiska statsministrar och minskar när vi har borgerliga, sa statsministern efter sin medverkan i SVT:s "Agenda"

Omkring 650 000 kronor har LO lagt på sin reklamfilm "Reinfeldts Sverige" - en så kallad "infomercial" inför valet - inspirerad av Barack Obamas presidentvalskampanj 2008. Som Expressen tidigare berättat handlar den om vad som skett i Sverige under de två mandatperioder Fredrik Reinfeldt varit statsminister.

Budskapet är bland annat: att klyftorna ökat, arbetslösheten stigit och att skattesänkningarna prioriterats framför till exempel skolan.

"Reinfeldt driver det framåt"

– Det är Fredrik Reinfeldt som har lett den regering som genomfört den här politiken som vi tittar på och det är han som drivit det här framåt, säger Johan Ulvenlöv, ansvarig på LO för strategi och opinion i digitala medier.

Inför premiären har Expressen sett hela filmen som delvis är inspelad under S-ledaren Stefan Löfvens och LO-toppen Karl-Petter Thorwaldsson arbetsplatsbesök i Tranås i januari.

Med hjälp av statistik vill man redogöra för hur regeringens föreslagna skattesänkningar för 2014 fördelas - vilka grupper som vinner och vilka som förlorar. Enligt filmen har regeringen föreslagit skattesänkningar till en kostnad av 18 miljarder under 2014.

Men siffrorna är gamla. De bygger på en analys gjord av riksdagens utredningstjänst i oktober samt budgetpropositionen för 2014. I analysen ingår regeringens förslag för höjd brytpunkt, till en kostnad av tre miljarder - ett förslag som röstades ned av de rödgröna och SD.

"Tar åt sig äran"

Varför använder ni inaktuella siffror?

– Därför att det här är den politik som regeringen ville genomföra. De kan inte ta åt sig äran för att oppositionen lyckades göra den budgeten lite bättre fördelningsmässigt, säger Johan Ulvenlöv på LO.

Enligt Marie Demker, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, kan det vara riskabelt att ha med beräkningarna som bygger på förslaget om höjd brytpunkt eftersom den politiska debatten handlar mycket om kampen om rätt kunskap och siffror.

– Man slår till exempel varandra i huvudet med arbetslöshetsstatistik. Därför är det lite dumt om man gör sig till föremål för just den typen av kritik, säger hon.

Men filmen kan ändå fungera som LO hoppats, menar hon.

– Om man bäddar in det i en lite mer allmän politisk ram och säger "det här är regeringens politik och det här har man bedrivit" så tror jag inte att det har så stor betydelse.

Borg vill höja skatten

Sedan filmen gjordes har regeringen också lagt helt nya ekonomiska förslag. I torsdags meddelade finansminister Anders Borg, M, att man tänker höja fler skatter, motsvarande 9 miljarder kronor.

Men LO:s vice ordförande Tobias Baudin tycker inte att det tar udden av LO:s budskap:

– Man ska komma ihåg att det man ägnat sig åt under åtta år av regeringsinnehav är att sänka skatterna, totalt med 140 miljarder. Att man nu gör det här utspelet är mer ett tecken på desperation där man ser att svenska folket tycker att det räcker med de här omfattande skattesänkningarna, säger han.

Tror inte på ökade klyftor

Fredrik Reinfeldt hade förståelse för att gamla siffror används i filmen.

– De kanske inte har hunnit göra om filmen ännu, sa han efter sin medverkan i SVT:s "Agenda".

Däremot slog han tillbaka mot kritiken i filmen om att klyftorna ökat i Sverige, och menar att så inte blir fallet vid en borgerlig valseger.

– Skälet ibland till att klyftor tar fart, det är att vi är väldigt beroende av hur kapitalinkomster förändras. Det som har gjort att vi har finansierat det så väl, det är att vi har haft kraftiga förbättringar för låg- och medelinkomsttagare och också riktade åtgärder mot grupper med små ekonomiska marginaler. Vi har förbättrat bostadstilläggen för pensionärer, vi har förbättrat barndelen i bostadsbidraget, vi har gjort riktade stödåtgärder för familjer med utsatt ekonomi. På det sättet har vi hållt ihop Sverige.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida