Stefan Löfven är kritik till Moderaternas nya förslag om att skära ner på sjuk- och tandvård som inte är akut för människor med tillfälligt uppehållstillstånd. Foto: Christine Olsson/Tt
Stefan Löfven är kritik till Moderaternas nya förslag om att skära ner på sjuk- och tandvård som inte är akut för människor med tillfälligt uppehållstillstånd. Foto: Christine Olsson/Tt

Löfven kritisk till Moderaternas förslag

Publicerad

DAVOS. Moderaterna vill skära ner på sjuk- och tandvård som inte är akut för människor med tillfälligt uppehållstillstånd.

Stefan Löfven är kritisk till förslaget.

– Vård som inte kan anstå eller att barn som finns i landet under en längre tid inte ska ha rätt till skola är förödande för det barnet eller ungdomen, säger han.

Moderaterna presenterade på DN Debatt under onsdagen förslag om att införa begränsningar i välfärden för personer med tillfälligt uppehållstillstånd.

– Icke-akut sjuk- och tandvård är ett exempel på vad som vi nu behöver se över. En sak att drabbas av olycka men mer planerad vård kan man diskutera, säger Moderaternas ekonomiskpolitiske talesperson Ulf Kristersson.

Löfven kritisk

När Expressen möter statsminister Stefan Löfven i Davos på onsdagsförmiddagen tvekade han.

– Nu vet jag inte riktigt exat vad de föreslår. Men vi menar att vård som inte kan anstå, exakt hur det ska formuleras och utvecklas får vi återkomma till. Vård som inte kan anstå eller att barn som finns i landet under en längre tid inte ska ha rätt till skola är förödande för det barnet eller ungdomen. Här får vi tänka till vad som är det bästa, både för Sverige och de människor som finns här, säger Stefan Löfven.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag