Flera produkter som haft den kritiserade bilden har sålts i Sverige. Foto: NIKLAS BJÖRLINGFlera produkter som haft den kritiserade bilden har sålts i Sverige. Foto: NIKLAS BJÖRLING
Flera produkter som haft den kritiserade bilden har sålts i Sverige.  Foto: NIKLAS BJÖRLING
Korsen fattas på de grekiska kyrkorna, inringad av en brittisk bloggare som uppmärksammade retucheringen.Korsen fattas på de grekiska kyrkorna, inringad av en brittisk bloggare som uppmärksammade retucheringen.
Korsen fattas på de grekiska kyrkorna, inringad av en brittisk bloggare som uppmärksammade retucheringen.
Nu ändrar butiken förpackningarna. Foto: STEFAN FORSELLNu ändrar butiken förpackningarna. Foto: STEFAN FORSELL
Nu ändrar butiken förpackningarna.  Foto: STEFAN FORSELL

Lidl backar efter kritikstorm mot yoghurt – ändrar förpackningen

Publicerad

Nu backar Lidl efter den internationella kritiken mot de redigerade förpackningsbilderna på bland annat yoghurt och fetaost.

Huruvida kyrkorna ska synas på de nya produkterna är oklart.

– Nuvarande produkter kommer successivt fasas ut, säger Ann-Sofie Halling, tillförordnad pressansvarig på Lidl Sverige.

Det var tidigare i september som internationell kritik väcktes mot Lidl. Sedan dess har många fler reagerat på att företaget har redigerat bort korsen på de grekiska kyrkorna som syns på flera av produkternas förpackningar. Däribland flera svenska kunder.

– Det har verkligen inte varit vår mening att någon ska ta illa vid sig, sa då Therése Hultén, pressansvarig på Lidl i Sverige.

Så här såg en av proodukterna som hade de retucherade kyrkorna på förpackningen ut.

Hon lovade att kundernas önskemål om en förändrad förpackningsdesign skulle föras vidare till de internationella kollegerna.

Nu kommer det nya beskedet:

Förpackningarna ska göras om.

"Inte ett svenskt beslut"

"Vi är uppriktigt ledsna och ber om ursäkt för det obehag som bilden på de aktuella förpackningarna har orsakat. Vi kan nu bekräfta att Lidl kommer omarbeta/uppdatera förpackningsdesignen så snart som möjligt", skriver Linnea på Lidl Sveriges kundtjänst som svar på en av de kritiska kommentarerna.

Ann-Sofie Halling, tillförordnad pressansvarig på Lidl Sverige, bekräftar företagets planer att förändra förpackningarnas utseende.

– Det stämmer. Det är en internationell produkt och inte ett svenskt beslut, säger hon.

Oklart hur nya förpackningarna ser ut

När förändringen kommer ske och hur de nya produkterna kommer se ut är ännu oklart, förklarar Ann-Sofie Halling.

– Det kommer göras om, men Lidl i Sverige vet ännu inte hur förpackningen kommer se ut i framtiden, säger hon.

Beror beslutet på kritiken som har väckts?

– Vi beklagar jättemycket att folk har tagit illa vid sig. Det har inte alls varit avsikten och nu kommer man att göra om förpackningarna.

Ska ersättas med "neutral bild"

Den nuvarande bilden ska ersättas av en "neutral bild som kommer att symbolisera Grekland", säger Ann-Sofie Halling.

I nuläget finns ingen information om huruvida kyrkbyggnader ska synas på de nya förpackningarna.

– Nuvarande produkter kommer successivt fasas ut.

I Sverige har bilden på förpackningen bland annat funnits på produkter så som yoghurt, pistagenötter och fetaost.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag