Lena Pettersson har fått ersättning av Kenya Airways efter att ha fått flyga med en död man bredvid sig. Foto: Privat
Lena Pettersson har fått ersättning av Kenya Airways efter att ha fått flyga med en död man bredvid sig. Foto: Privat

Lena fick flyga - med ett lik i stolen bredvid

Publicerad

Lena Pettersson fick flyga med ett lik bredvid sig ner till Tanzania.

Nu ersätts hon av flygbolaget.

– Det är klart det var obehagligt, men jag är inte en person som jagar upp mig, säger Lena Pettersson till Expressen.se.

Historien om den makabra flygningen har tidigare uppmärksammats, bland annat av Ekot i Sveriges Radio.

Nu har Lena Pettersson, som till vardags jobbar som reporter på Sveriges Radio, fått ersättning från flygbolaget, Kenya Airways.

Hon får tillbaka hälften av vad biljetten kostade, ungefär 5 000 kronor,

vilket SR Kronoberg var först med att rapportera om.

– Jag är nöjd med det. Jag tycker att det var en rimlig ersättning, säger Lena Pettersson till Expressen.se.

Mådde illa

Det hela skedde på en flight från Amsterdams flygplats Schiphol ner till Tanzania.

Lena flög med flygbolaget Kenya Airways.Foto: The Boeing Company
Lena Pettersson skulle dit med en vän på semester. Redan innan de gick på lade de märke till en man i 30-årsåldern som inte såg ut att må bra.

– Han hade kramper och vi kunde se hur illa han mådde, säger Lena Pettersson.

Väl uppe i luften avled mannen och ansvariga ombord på planet beslöt då att lägg kroppen under en filt på de tre sätena i planets mittenrad.

"Jagar inte upp mig"

Lena Pettersson satt med sin vän på andra sidan gången och hade mannens fötter precis bredvid sig.

– Han var väldigt lång så en bit av hans ben och fötter stack ut i gången, säger Lena Pettersson.

När Lena Pettersson kom hem skrev hon ett brev och klagade.

Nu har hon alltså fått ersättning och en rejäl ursäkt.

– Det är klart det var obehagligt, men jag är inte en person som jagar upp mig, säger Lena Pettersson.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida