Leif Persson. Foto: Kjell Jansson/Dalarnas Tidningar
Leif Persson. Foto: Kjell Jansson/Dalarnas Tidningar

Leif skickades hem
- och fick en stroke

Publicerad

Leif, 75, blev hemskickad från Falu lasarett utan att kunna gå själv.

Två dagar senare återvände han i ambulans. Då konstaterades det att han hade fått en stroke.

– Jag var förbannad och ledsen. De skickade hem mig utan någonting, säger han.

Leif Persson från Falun fick under jul- och nyårshelgen ont i benen. Den 2 januari ramlade han ihop. Han kände sig hängig och trodde att han hade drabbats av en kraftig förkylning. Efter att ha trillat även dagen därpå valde Leif att ringa 112.

– Den fjärde januari åkte jag upp. Läkaren gjorde några tester och bestämde sig för att hålla kvar mig över natten för observation, säger han.

Läste ur fel journal

Men på morgonen kom en ny läkare. Enligt Leif började han med att läsa ur fel journal och upprepade sedan samma undersökning som Leif gjort dagen innan.

– Det kändes inte bra. Och mitt under undersökningen blev vi avbrutna. Han sa att han skulle komma tillbaka om fem minuter men han kom inte tillbaka, säger Leif.

Efter nästan en timme frågade Leif en sköterska om var läkaren hade tagit vägen. Hon återvände med beskedet att läkaren tyckte att Leif kunde åka hem.

– Jag var ilsk, ledsen och fundersam men lyckades ta mig ner till taxin med min frus hjälp. Redan samma dag trillade jag igen, säger han.

Kröp 15 meter

Leif blev sämre och sämre. Han ramlade i badrummet och kunde inte resa sig.

– Jag kröp på rygg i 15 meter in till sovrummet, säger han.

På måndagen, två dagar efter att han blivit hemskickad, återvände han i ambulans. Den här gången kunde man konstatera att han drabbats av en stroke.

– Jag tror att många i sjukvården är överarbetade och att det behövs mer resurser. Alla kan göra misstag men i sjukvården får det inte hända sådana här saker, säger Leif som just kommit hem från en rehabklinik där han, som han säger, fått mycket bra behandling.

Hoppas på lex Maria

Leif Persson vill nu gå vidare med ärendet och hoppas på att det görs en lex Maria-anmälan. Han vill även ha en förklaring från sjukhuset över hur detta kunde hända.

– Jag har försökt komma i kontakt med patientombudsmannen och jag vill ha ett erkännande och en förklaring på något sätt. Jag är fortfarande bitter över att jag skickades hem i det tillståndet, säger han.

Ann-Sofie Enlund är verksamhetschef på medicinska kliniken på Falu lasarett. Hon kan inte kommentera det specifika fallet men säger till Expressen.se att det finns flera sätt för Leif att komma i kontakt med vården.

– Patienten kan vända sig direkt till vårdgivaren, till behandlande läkare eller till kliniken. Patienten kan även gå via patientnämnden eller via ett enskilt klagomål till Socialstyrelsen, säger Ann-Sofie Enlund.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag