Lastbilen hänger över bron och tågen stoppas. Foto: Leif Pettersson
Lastbilen hänger över bron och tågen stoppas. Foto: Leif Pettersson
Lastbilshytten – med chauffören kvar i – föll nedför bron och landade intill järnvägen vid kraschen. Foto: Leif Pettersson
Lastbilshytten – med chauffören kvar i – föll nedför bron och landade intill järnvägen vid kraschen. Foto: Leif Pettersson

Lastbil körde av vägen – hänger från bro

Publicerad

En lastbils 17 ton tunga släp hänger över en bro efter en dramatisk olycka på E22.

Lastbilshytten – med chauffören kvar i – föll nedför bron och landade intill järnvägen vid kraschen.

– Han var kvar i hytten och är nu förd till sjukhus, säger Stephan Söderholm vid polisen i Kalmar.

Vid 07.30-tiden inträffade den dramatiska olyckan på E22 vid Gamleby utanför Västervik.

Polis, ambulans och räddningstjänst larmades då till en avfart där en lastbil med släp av okänd anledning kört av vägen då den korsade Skramstadbron.

Lastbilshytten, med chauffören kvar i, föll av, ramlade ner för bron och landade intill ett järnvägsspår när kraschen inträffade.

– Nu är räddningsarbetet klart angående lastbilschauffören. Han är tagen ur hytten och förd till akuten på Västerviks sjukhus, säger Stephan Söderholm vid polisen i Kalmar drygt en timme efter att larmet kom in.

Föraren, en man född 1981, ska ha klarat sig bra och är inte allvarligt skadad.

17 ton tung last

Lastbilens släp, med en last på 17 ton, hänger över brokanten och räddningspersonal kämpar för fullt med den.

– Det är fortfarande stora problem på platsen, med tanke på att det är ett tungt ekipage. Det krävs en tungbärgare för att lyfta och få undan detta. Lasten ska vara på 17 ton. Men vi vet inte vad det är i den, säger Söderholm under morgonen.

– Nu försöker vi ordna fram logistik för att kunna bärga ekipaget. Man har inte sådana resurser på plats.

Vid 11-tiden var bärgaren fortfarande inte på plats. Men bilarna ska ha omdirigerats in via Gamleby. Vid olycksplatsen på E22 är det avstängt under arbetet. Alla tåg som ska passera under bron stoppas också, enligt lokaltidningen VT.

– Vi har varit i kontakt med Banverket och informerat om händelsen och att det hänger skrot över rälsen. Det är ingen stor bana, det går inte så mycket tåg där, säger Söderholm.

"Kan vara halt"

Vad som orsakat olyckan är inte känt och förmodligen kommer föraren att få ge sin förklaring under dagen.

Stephan Söderholm meddelar att den här typen av trafikolyckor är mycket ovanliga – men det har inträffat liknande händelser tidigare.

– Det är ju en udda olycka. Jag har tittat på bilderna här och det är en lång bro vad man kan se på pelarna. Vi har inte haft någon exakt likadan olycka tidigare, men på den här typen av broar kan det frysa underifrån och bli väldigt halt, spekulerar Söderholm som tillägger att det eventuellt skulle kunna vara en orsak.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida