Läsarstormen fick HSB att ändra sig

Publicerad
Uppdaterad
Hela Sverige engagerade sig i Maj Holmblads öde och fick styrelsen att ändra sig.
På måndagen fick hon tillbaka rätten sin lägenhet - bara för att frågan hade fått så stor uppmärksamhet.
- Jag vill tacka alla som har kämpat för mig, säger Maj Holmblad.
Tre missade hyresbetalningar och 83-åriga Maj Holmblad skulle ställas på bar backe - trots 65 år och 780 betalningar utan prick. Strunt samma att Maj Holmblad låg på sjukhem och av naturliga skäl hade svårt att ordna upp sina räkningar. Strunt samma att räkningarna reglerades i efterhand. Styrelsen i bostadsrättsföreningen i Sundsvall visade ingen ånger - slarvar man så ryker man. Maj Holmblad skulle vräkas och lägenheten sattes ut till försäljning på exekutiv auktion. Men HSB:s riksförbundsordförande Gun-Britt Mårtensson, Maj Holmblads grannar och massor och åter massor av vanliga människor vägrade att acceptera skeendet. Folk protesterade och skrev på upprop för att få styrelsen att ändra sig, utan lycka.

Höll fast vid beslutet

Styrelsen höll fast vid sitt beslut och började nu prata om att lägenheten var misskött, att det var ett tungt vägande skäl för att slänga ut Maj. - Jag kan lika gärna dö om jag inte får bo kvar, sa en förtvivlad Maj Holmblad. Hennes sista hopp var måndagsförmiddagens extra styrelsemöte, där HSB Mitts vd Yngve Stridh skulle utkämpa hennes kamp. Själv fick Maj Holmblad inte komma in. 10.58 kom Yngve Stridh ut och sa de förlösande orden: - Styrelsen har enhälligt bestämt att upphäva beslutet och låta Maj behålla sin lägenhet. En lång kamp var till ända - Maj Holmblad får leva sina sista år i föräldrahemmet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag