Trygghetslarmet på äldreboendet Ranliden slutade vid 22-tiden på fredagen att fungera. Foto: Falköpings kommunTrygghetslarmet på äldreboendet Ranliden slutade vid 22-tiden på fredagen att fungera. Foto: Falköpings kommun
Trygghetslarmet på äldreboendet Ranliden slutade vid 22-tiden på fredagen att fungera. Foto: Falköpings kommun
Minst 99 länder - däribland Sverige - har drabbats i den senaste stora cyberattacken. Foto: Ap / AP TT NYHETSBYRÅNMinst 99 länder - däribland Sverige - har drabbats i den senaste stora cyberattacken. Foto: Ap / AP TT NYHETSBYRÅN
Minst 99 länder - däribland Sverige - har drabbats i den senaste stora cyberattacken. Foto: Ap / AP TT NYHETSBYRÅN
Sjukvården i Storbritannien har också drabbats av attacken. Foto: Andy Rain / Epa / TTSjukvården i Storbritannien har också drabbats av attacken. Foto: Andy Rain / Epa / TT
Sjukvården i Storbritannien har också drabbats av attacken. Foto: Andy Rain / Epa / TT

Larmen på äldreboende
slogs ut under attacken

Publicerad

Trygghetslarmet på ett äldreboende i Falköping slogs ut under fredagskvällen.

Nu misstänker man att de drabbats av gårdagens världsomfattande cyberattack.

– Vår IT-avdelning säger att det är en utav flera möjligheter, säger Falköpings kommunikationschef Pascal Tshibanda.

Under fredagen inträffade en världsomfattande cyberattack som gick under namnet "WannaCry" och var en så kallad ransomware.

Minst 99 länder - däribland Sverige - drabbades och i Storbritannien slogs stora delar av sjukvårdssystemet ut.

I Sverige drabbades koncernen Sandvik och även Timrå kommun.

Nu misstänker man att cyberattacken även drabbat ett äldreboende i Falköping.

 

LÄS MER: Cyberattacken enkelt förklarad i nio punkter

 

Trygghetslarm på äldreboende slogs ut

Trygghetslarmet på äldreboendet Ranliden slutade vid 22-tiden på fredagen att fungera.

Nu arbetar IT-tekniker med att åtgärda och utreda problemet - och cyberattacken är en möjlig förklaring.

– Vår IT-avdelning säger att det är en utav flera möjligheter, men det är absolut inte säkert, säger Falköpings kommunikationschef Pascal Tshibanda.

Extra personal kallades snabbt in för att säkerhetsställa tryggheten hos de boende.

Fortfarande inte åtgärdat

Enligt Pascal Tshibanda var det bara ett boende som drabbades under fredagskvällen.

I skrivande stund är problemet fortfarande inte åtgärdat.

– Första prioritet är att se till att larmet börjar fungera igen och så länge det inte fungerar så kommer vi ha extra personal i den omfattning det behövs för att säkerhetsställa tryggheten för våra boende, säger han.

– Vårt IT-folk och operatören som har det här larmet har hållit på och jobbat under dagen. Jag har inte fått besked om att de har lyckats lösa det ännu men de är på frågan, fortsätter han.

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag