Responsen har varit enorm, uppger Suad Sheikhnur, som nu hoppas kunna bidra till att utmana normen kring termen "hudfärgad". Foto: PrivatResponsen har varit enorm, uppger Suad Sheikhnur, som nu hoppas kunna bidra till att utmana normen kring termen "hudfärgad". Foto: Privat
Responsen har varit enorm, uppger Suad Sheikhnur, som nu hoppas kunna bidra till att utmana normen kring termen "hudfärgad". Foto: Privat
Suad Sheikhnurs strumpbyxor finns i nyanserna Cookie, Caramel, Cinnamon och Brownie, och i storlekarna small, medium och large. Foto: PrivatSuad Sheikhnurs strumpbyxor finns i nyanserna Cookie, Caramel, Cinnamon och Brownie, och i storlekarna small, medium och large. Foto: Privat
Suad Sheikhnurs strumpbyxor finns i nyanserna Cookie, Caramel, Cinnamon och Brownie, och i storlekarna small, medium och large. Foto: Privat
Studenten Suad Sheikhnur, 23, från Stockholm lanserar en egen kollektion med strumpbyxor för icke-vita personer. Foto: PrivatStudenten Suad Sheikhnur, 23, från Stockholm lanserar en egen kollektion med strumpbyxor för icke-vita personer. Foto: Privat
Studenten Suad Sheikhnur, 23, från Stockholm lanserar en egen kollektion med strumpbyxor för icke-vita personer. Foto: Privat
"Jag vill kunna erbjuda en produkt för människor som ser ut som mig själv", säger Suad. Foto: Privat"Jag vill kunna erbjuda en produkt för människor som ser ut som mig själv", säger Suad. Foto: Privat

"Jag vill kunna erbjuda en produkt för människor som ser ut som mig själv", säger Suad.

 Foto: Privat
"Jag gjorde intressekoll i en sluten grupp på Facebook och då märkte jag att det är jättemånga som är intresserade", säger Suad om responsen. Foto: Privat"Jag gjorde intressekoll i en sluten grupp på Facebook och då märkte jag att det är jättemånga som är intresserade", säger Suad om responsen. Foto: Privat
"Jag gjorde intressekoll i en sluten grupp på Facebook och då märkte jag att det är jättemånga som är intresserade", säger Suad om responsen.  Foto: Privat

Lanserar strumpbyxor för icke-vita personer

Publicerad

När modebranschen talar om "hudfärgat" är det allt om oftast ljusa nyanser som menas.

Men det vill studenten Suad Sheikhnur förändra.

Nu lanserar hon strumpbyxor för icke-vita.

– Jag har fått jättestor respons, säger hon.

Suad Sheikhnur, 23, från Stockholm tröttnade på att utbudet av strumpbyxor för icke-vita personer var så begränsat, och att termen "hudfärgad" enligt normen innebär ljusa nyanser.

Så Suad tog saken i egna händer – och håller nu på att lansera en kollektion med speciellt framtagna strumpbyxor för icke-vita.

– Initialt började jag med att sy upp en liten begränsad upplaga till mig och mina systrar som vi skulle använda oss av, och då insåg jag ganska snabbt att det inte bara är vi som är intresserade av detta, utan även väldigt många andra, säger Suad.

Många som inte ser problemet

För Suad handlar det också om att, så gott hon kan utifrån hennes förutsättningar, vara med och bidra till en förändring på marknaden.

– Det är ingen nyhet att modeindustrin utgår från den vita kroppen, det finns ett behov av fler nischade produkter på marknaden, säger hon, och fortsätter:

– Tänker man på den svenska marknaden så har det enbart funnits hudfärgade strumpbyxor med olika nyanser av beige och då tänkte jag: "Hudfärgat är inte synonymt med beige", så nu försöker jag själv göra något för att omdefiniera termen ”hudfärgad”, eller ”nude”.

Liknande initiativ har startats tidigare.

Bland annat plåster för icke-vita.

Att frågan kan tyckas vara "bagatellartad" är något som Suad också vill förändra.

– Det är många som inte ser problemet i det här och tycker det är onödigt, en bagatell, men då är det oftast så att människorna som inte ser problemet ofta har behov som marknaden faktiskt tillgodoser.

"Jättemånga om är intresserade"

Suads strumpbyxor finns i nyanserna Cookie, Caramel, Cinnamon och Brownie, och i storlekarna small, medium och large.

Hittills finns produkten i en begränsad upplaga, men ambitionen är att kunna sälja produkten till fler som är intresserade längre fram.

– Jag fick en idé som kom från mitt egna behov. Jag kunde inte hitta tillräckligt mörka strumpbyxor som passar mig. Jag vill kunna erbjuda en produkt för människor som ser ut som mig själv, säger Suad.

Hur har responsen varit?

– Jag gjorde intressekoll i en sluten grupp på Facebook och då märkte jag att det är jättemånga som är intresserade, och sedan har jag blivit kontaktad av människor både i går och i dag. Jag har fått jättestor respons.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag