Göran Hägglund.
Göran Hägglund.

"Landstingen är ansvariga för vården"

Publicerad

GÄVLE. Socialminister Göran Hägglund (KD) gick till val på att minska väntetiderna i akutvården.

Men Expressens granskning #akutkollen visar en annan verklighet där väntekaoset är vardag.

Men Hägglund vill inte stå ensam för ansvaret:

- Det är landstingen som är ansvariga för vården.

Sedan Expressen inledde granskningen #akutkollen för två veckor sedan har berättelser om kaos på flera av landets akutmottagningar strömmat in dagligen.

Expressen har vid upprepade tillfällen sökt socialminister Göran Hägglund för en kommentar. Men han har undvikit att svara. Tills i går då han i samband med ett besök på Barn- och familjehälsan i Gävle medgav att det finns mycket att göra för akutvården.

- På många mottagningar fungerar det utomordentligt men på andra så har man uppenbarligen stora problem som utgör ett väldigt tryck på personalen, men naturligtvis också på de som söker vård, säger han.

"Landstingen är ansvariga"

Men Göran Hägglund vill inte stå ensam med ansvaret för vårdproblemen. Gång på gång poängterar han att det är landstingspolitikerna som ska se till att akutvården fungerar.

- Den här miljön är många gånger väldigt pressad och dålig och då är det jätteviktigt att landstingspolitikerna tar sig an problemen med sjukhusledningen.

Men vilket ansvar har du som socialminister i det här?

- Vi från statens håll kan göra en del insatser för att underlätta deras verksamhet och för att få fokus på områden som behöver förbättras, men det är landstingen som är ansvariga för vården.

"Jag tycker att det fungerar"

Inför valet 2010 lovade du att ett akutbesök bara skulle ta fyra timmar. Är du nöjd med det du ser i dag?

- Vi ser stora variationer. På en del landsting är det en självklarhet att man klarar det inom fyra timmar, på andra ställen hamnar man i stora problem. Inte minst när vi har influensatoppar och akuta problem. Det här måste vi jobba med och på många håll bygger man om akutmottagningarna och tar fram modernare mottagningssystem som gör att flödet går mycket bättre.

Du har fått kritik för den här väntetidsbegränsningen, bland annat av centerpartisten Anders W Jonsson. Hur svarar du på det?

- Man få inte bli för defensiv. Jag tycker att det fungerar väldigt illa om det är så att en äldre patient med akuta skador behöver sitta 8-9 timmar. Det är inte acceptabelt och där måste vi få till det så att det fungerar bättre.

Men konkret nu, som ansvarig minister, hur ska ni få bukt med problemen?

- Vi jobbar till exempel med de mest sjuka äldre som har ett stort vårdbehov. Där genomför vi ett stort arbete för att minska felaktig läkemedelsanvändning, som gör att man kommer till akuten fast att man hade sluppit om man hade fått riktiga läkemedelsgenomgångar, säger Göran Hägglund.

Ifrågasätter inte Reinfeldt

Några av de platser där patienter och anställda upplever att situationen är som värst är på sjukhusen i Stockholm. Göran Hägglund menar dock att landstinget gör sitt bästa och han ser ingen anledning att ifrågasätta kritiserade landstingsrådet Filippa Reinfeldts (M) arbete:

- Nej, jag tror att de gör så gott de kan, precis som alla andra landsting, för att det ska bli bra, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag