Expressens granskning visar att svenska läkare tar beslut om att neka sjuka livräddande vård - utan att prata med den sjuke själv eller dess anhöriga. Foto: Emil Nordin
Expressens granskning visar att svenska läkare tar beslut om att neka sjuka livräddande vård - utan att prata med den sjuke själv eller dess anhöriga.  Foto: Emil Nordin

Läkarna struntar i att informera patienterna

Publicerad

Nya strängare regler från socialstyrelsen skulle tvinga läkare att bli bättre på att informera patienter och deras anhöriga.

Men Expressens granskning visar att det blivit sämre i 8 av 21 landsting och regioner jämfört med i fjol.

Bakgrunden är att Expressen förra året avslöjade att fler patienter får så kallade behandlingsbegränsningar, beslut om liv och död, till exempel att patienten inte ska återupplivas om denne får hjärtstillestånd eller slutar att andas.

Besluten tas ofta utan att patienterna eller anhöriga informeras trots att det strider mot lagen.

Strax efter Expressens artikelserie om saken förra året införde socialstyrelsen nya ännu tuffare föreskrifter för hur läkare får ta sådana beslut, men när Expressen nu har kontrollerat saken ett år senare så visar det sig att 8 av 21 landsting och regioner blivit sämre på att lämna ut informationen, enligt siffror från det så kallade Palliativregistret.

"Är dåligt"

Det gäller till exempel Uppsala län. Förra året fick 50,8 procent dokumenterad information från läkaren. Siffran för juli månad var 44,7 procent.

– Det är dåligt, men det kan vara så att det är eftersläpningar i registret, säger Kristina Holmberg, utvecklingsledare för vård i livets slutskede på Akademiska Universitetssjukhuset.

Läs hela Expressens granskning i måndagens tidning. Där kan du också kolla hur ditt landsting handskas med informationsutlämningen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag